Strawberry Publishing skifter navn: – Dette er slutten på oppstartsårene, men bare begynnelsen på vekstreisen
Skal sikre at bokbransjen kan konkurrere mot multinasjonale «tidstyver» som Netflix, Tiktok og Fortnite.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Satsingen i Norge er noe av det morsomste vi har gjort, nå skal vi utfordre bransjen ytterligere og ta vår plass i den norske kulturhistorien, sier Håkan Rudels, CEO i Bonnier Books AB, i en pressemelding mandag.
Fra nyttår skifter Strawberry Publishing navn til Bonnier Norsk Forlag AS, og forlaget melder samtidig at de vil søke medlemsskap i Forleggerforeningen, sammen med de heleide imprintene Bastion og Pitch.
Bærekraftig bokbransje
– Dette er slutten på oppstartsårene, men bare begynnelsen på vekstreisen. På tre år har Strawberry klart å bli Norges fjerde største allmennforlag, det er et fantastisk utgangspunkt for Bonnier Norsk Forlag å bygge videre på. Nå øker vi ambisjonene noen hakk.
Bonnier er et av Europas største forlagshus med forlag i syv land og omsetning på rundt syv milliarder kroner.
– Framtiden handler om å sikre at bokbransjen kan konkurrere mot multinasjonale «tidstyver» som Netflix, Tiktok og Fortnite. Det gjør vi ved å gi ut fremragende bøker og slik holder vi litteraturen relevant. I tillegg skal vi jobbe for at norsk bokbransje blir mer bærekraftig og transparent, sier Håkan Rudels.
Bonnier Norsk Forlag skal gi leserne et bedre og mer variert tilbud.
– Vår ambisjon er å utgi alle typer litteratur, fra poesi til krim, fra influenserbøker til historiske dokumentarer og av debutanter så vel som etablerte forfattere, sier Alexander Even Henriksen, administrerende direktør i Bonnier Norsk Forlag.
Samtidig trer styreformann i den svenske forleggerforeningen og vise VD på Bonnierförlagen, Jesper Monthán, inn i styret i Bonnier Norsk Forlag sammen med Jim Zetterlund, COO/CFO i Bonnier Books, og Håkan Rudels, CEO i Bonnier Books. Gründere og medeierne Magnus Rønningen og Jonas Forsang fortsetter i styret.