Stordalen starter techbyrå - får med seg TRY-trio
Petter A. Stordalen fortsetter å investere i den kreative bransjen, og går sammen med et team fra TRY om å starte creative tech-byrået Smør.
I fjor startet Stordalen opp reklamebyrået Smeh. Nå viderefører de satsingen, og starter techbyrået Smør.
– Ambisjonen vår er å samle de flinkeste folka gjennom utviklingen av selvstendige, partnereide byråer som skal bli best i sin nisje. Fremfor å samle alt i ett byrå, tror vi mer på frittstående byråer med komplementerende ferdigheter, sier hotelleier og investor Petter A. Stordalen i en pressemelding.
Smør er allerede i gang med Alexander Solbakken som byråleder og partner. Han kommer fra stillingen som teknologirådgiver og AI-ekspert i TRY, hvor han blant annet har produsert prosjekter som Skoda Blåtur, Forskningsrådets designgenerator og hjulpet kunder som DNB, Norsk Tipping og Telia med teknologiprosjekter.
– Creative Tech handler om å bruke teknologi for å engasjere publikum gjennom interaktive historier og opplevelser. Vi skal være Norges beste på skreddersøm av nettsider, men også arbeide med teknologier som 3D på web, kunstig intelligens, VR, annonseteknologi, installasjoner og generativt design. Det er et stort potensial i skjæringspunktet design, reklame, PR og teknologi. Dette er en fordel kun de aller største byråhusene har hatt tilgang på - frem til nå, sier Solbakken.
Smør skal jobbe direkte med egne kunder, men også være partner innen kreativ teknologi for andre byråer innen reklame, PR og design.
– Smør skal være byråenes beste tech-venn, en partner du kan ta med i kundemøtet for å hjelpe med innsalget, en som skisser ut idéen eller lager en prototype på løsningen. Vi må engasjere markedssjefen like mye som IT-sjefen og tilby kundene våre den samme opplevelsen og fordelen av et in-house techbyrå, sier Solbakken.
Med på Smør-laget er også kreativ teknolog Cedric Jud og senior designer Jonathan Averstedt. Begge kommer fra TRY, der de jobbet tett med Solbakken.
– Cedric er Norges kanskje mest allsidige teknolog og har de seneste 10 årene jobbet på hundrevis av prosjekter for store norske annonsører. Å ha Cedric på laget er som å ha fem teknologer i ett. Jonathan har over 20 års erfaring som designer, med bakgrunn fra byråer som Los & Co og TRY. Han er ikke bare en utrolig dyktig digital designer, men også en talentfull animatør og illustratør med priser i European Design Awards to år på rad, avslutter Solbakken.
Smør tar plass i et nettverk av uavhengige byråer med Stordalen som felles deleier. Nettverket består i dag av Storm Communications, Storm Samfunn og reklamebyrået Smeh.