Annonsører gir bort TV-tid på Black Friday for å bekjempe tvunget sexsalg
Tema for årets 16-dagerskampanje for FN er menneskehandel og tvunget sexsalg. Nå gir flere store norske aktører vekk sin annonsetid på Black Friday for å få oppmerksomhet om problematikken.
Denne artikkelen er over to år gammel.
25. november er FNs internasjonale dag for avskaffelse av vold mot kvinner, men kampanjestart faller i år på samme dag som handledagen Black Friday.
Dermed er alle tilgjengelige reklameflater allerede booket av store aktører. Dette førte til at Apriil, byrået bak årets kampanje, måtte ta en U-sving, og tenke nytt.
Derfor er Tryg med
Da inviterte de til dugnad, og oppfordret til storstilt donasjon av reklameflater på Black Friday.
Flere aktører har allerede blitt med på dugnaden, og delt av sine egne, oppkjøpte flater. Noen av Apriils egne kunder som raskt kom på banen var Tryg og Eviny.
Blant dem er Tryg, som har valgt å donere bort 50 prosent av sin TV-tid på Black Friday.
– Tryg gjør dette fordi vi ønsker å gi oppmerksomhet til en viktig sak, på en dag der budskapet ellers kunne blitt overdøvet av kommersielle budskap rundt Black Friday, sier Torbjørn Lomelde, markedsdirektør i Tryg.
Han sier at de stiller ingen krav om logoeksponering eller co-branding i forbindelse med kampanjen.
– Tryg er opptatt av rettferdighet, og en trygg, bærekraftig verden for alle. Derfor har vi sagt ja til å gi bort halvparten av TV-tiden vår på Black Friday, legger han til.
Også fornybarselskapet Eviny er med på kampanjen.
– Vi må bidra
– Det er vanskelig å få tak i reklameflater rundt Black Friday, og da må vi bidra slik at folk kan bli mer oppmerksom denne viktige saken. I år håper vi at viktigheten av å bekjempe vold mot kvinner og jenter blir husket mer enn tilbud på hvitevarer, høstmote og flatskjermer, sier Alexander Solberg, merkevaresjef i Eviny.
Det er Apriil som står bak kampanjen. De har jobbet pro bono, og har samtidig fått hjelp fra Både Og, Hokus Fokus og Tina Agent på foto – med Pål Laukli på regi.
Kreativ leder i Apriil, Doffen Trellevik, er glad for at egne kunder velger å donere vekk flater, annonseplasser og markedsbudsjetter til en så viktig sak.
– Black Friday er en enorm, kommersiell handledag. De fleste annonseplasser allerede er kjøpt, og det er de største lommebøkene som rår. Det blir mildt sagt vanskelig for mindre ikke-kommersielle aktører å komme til orde, forteller Trellevik.
Vi håper flere tar kontakt og vil være med og støtte opp under kampanjen som kan bety mye for veldig mange kvinner, avslutter Trellevik.
Trenger hjelp
Kampanjen går i flere land og det er FOKUS som står bak den norske delen av kampanjen.
Programsjef Mildrid Mikkelsen er takknemlig for alle bidrag:
– For oss som er en liten aktør, sier det seg selv at vi trenger midler og hjelp for å nå ut med budskapet vårt. Dette er spesielt aktuelt nå når vi kjemper om oppmerksomheten på Norges største handledag. Vi vil løfte denne viktige debatten opp i lyset, og er veldig takknemlige for alle som har stilt opp.
16-dagerskampanjen avsluttes på Menneskerettighetsdagen, 10. desember.
I tillegg til kampanjen arrangeres det markeringer, aksjoner, temamøter, foredrag, stands, leserinnlegg, en oransje lyslegging av ikoniske bygninger over hele verden for å synliggjøre viktigheten av å bekjempe vold mot kvinner og jenter.