Vil utfordre rasjonaliteten i markedsføring: – Alt skal være salg, salg, salg
I Stavanger arrangeres Markedsføringsdagen 25. april. I år går de for rekord i antall påmeldte.
– For mange skal markedsføring bare være salg, salg, salg. Sånn har det vært helt siden 50- og 60-tallet. Så har forskning vist at mennesker ikke er rasjonelle roboter. Vi responderer på følelser, også i markedsføring.
Det sier Andreas Oddane Gundersen, styremedlem i Markedsføringsforeningen i Stavanger, til KOM24.
Den 25. april arrangerer de Markedsføringsdagen på Fiskepiren i Stavanger. Temaet for dagen er «showmanship vs. salesmanship».
– Vi mener det må gjøres mer plass til «show» i markedsføring. Det blir færre og færre av reklamene som alle husker, fordi folk bare skal pushe salgsargumentet, sier Gundersen.
Frivillighet
Markedsføringsdagen er et resultat av frivillig arbeid fra folk i bransjen. Gundersen selv jobber til vanlig som CMO i Profitbase.
– Vi er åtte personer i styret som egentlig står for hele arrangementet, og vi er mer avhengig av frivillig jobbing enn foreningene i Oslo og Bergen. I år går vi for rekord i antall påmeldte, som vil bety at vi kommer oss over 200.
Store deler av programmet er allerede på plass. Alf Bendixen (‘praktikern’ fra podcasten Professoren & Praktikern) kommer til Stavanger for første gang på flere tiår for å dele sin erfaring og kunnskap om potensialet som ligger i showmanship i forretningsverdenen.
I tillegg kommer det representanter fra organisasjoner som har våget å gjøre dette i praksis, som for eksempel amatørteatergruppen Revylaget Amatøren fra Rennesøy utenfor Stavanger, som gjennom en kampanje endte opp med en 15 sekunders reklame på Times Squares enorme lysskjermer i New York.
Janove kommer
Janove Ottesen, frontfigur og vokalist i Kaizers Orchestra, er også en del av programmet.
Han skal blant annet fortelle om bandets mange PR-stunt, og om tankene, prosessen, mystikken og underholdningsverdien rundt lanseringen av Kaizer-comebacket.
– Det er litt av tanken bak dette med showmanship. Kaizers har flere ganger vært kreative i måten de fronter seg selv på, blant annet da de gjorde comeback etter ti års pause. En skulle jo egentlig ikke tro at det var mulig å fylle konsertlokaler i Europa ved å synge på jærsk, men det har de klart.