Laat gjeng i Stavanger etablerer eget byrå
– Jeg visste disse folkene var gull verdt.
– Vi har budsjettert med et relativt nøkternt budsjett og overskudd. Vi har allerede sikret oss første kvartal, så blir andre kvartal spennende.
Det sier Arnstein Torsvoll, a-en i det nye byrået laat i Stavanger.
Han jobbet egentlig i byrået Apriil procontra i samme by, men etter sammenslåingen mellom Apriil og procontra følte han at det ikke var plass til han der.
Valgte å gi seg
– Jeg mangla troen på min rolle som leder av produktet og mulighet til å levere i den rollen, sier han.
Han forteller at jeg kjente en uro og mistet nattesøvnen og sier han trivdes ikke.
Da tok han konsekvensen av det og valgte å gi seg.
– Det var en dag jeg kjente at dette går bare ikke, så da sa jeg fra, sier han.
Han understreker at han mener at hans tidligere byrå har et produkt som har livets rett. Men at det altså ikke var med han på laget.
Etter det jobbet han som konsulent på småoppdrag og så etter den rette jobben.
Etter noen måneder ringte en tidligere Apriil procontra-kollega og spurte om han ville være med og ta en øl. Det sa han ja til og etter hvert kom både en tredje og en fjerde person fra Apriil procontra-miljøet med på denne ølen og.
Der kom ideen om å starte et eget byrå fram.
– Det var lett å hive seg på, for jeg visste at disse folkene var gull verdt, sier han.
Men han sier at han først prøvde å overtale dem til å bli der de var, men de var alle fast bestemt på å prøve å starte for seg selv.
– Det tok litt tid før vi landet hva dette er, sier han.
Og det Laat vil jobbe med er konseptutvikling og kreativ formidling, det å være mindre fullservice og tilby uavhengig, kreativ rådgiving.
Høy betalingsvillighet
Han kaller måten de skal jobbe på for strategisk forankret kreativitet.
– Vi går inn på et litt høyere nivå og tar stilling til hva som er riktig eller ikke, sier han.
Han mener at gjengen i laat har sett muligheter som andre ikke har sett i byen.
– Det er ikke en så stor bransje i byen, den består av tre store byrå og så en haug med små byrå som prøver å finne sin nisje og utgjør resten av markedet. Den nisjen vi prøver å tilby er det ikke så stor konkurranse i, sier han.
Han sier starten har vært bra og at betalingsvilligheten er tilsynelatende høy.
De tre andre i byrået er Lisa H. Andreassen, Astri Totland og Tonje Pedersen.
Torsvoll sier at de kjenner hverandre ganske godt og er trygge på hverandre og de vet de kan stole på hverandre.
– Det gjør det lettere å starte. Og når man er fire stykker er det lettere å få en bedrift til å stå enn når vi er mange, sier han.
En vår uten lønn
Reklamebransjen i Stavanger har hatt det tøffere i det siste, om enn ikke så tøft som i Oslo. Likevel er ikke Torsvoll bekymret over å starte for seg selv.
– Vi har kommet inn hos noen kunder som har slitt, men som nå er klare til å trykke på gasspedalen, sier han og sier at de har to måneder med fulle ordrebøker nå.
Blant kundene de har sikret seg er Easee.
Første offisielle arbeidsdag for byrået var 1. januar, men de startet å jobbe gratis sammen 1. desember for å finne ut av produktet og hva de skal levere og hvordan.
Nå venter noen måneder til uten lønn før de skal begynne å få inntekter personlig også. Målet er at byrået skal gå ut av det første året med en pluss på seks-sju prosent.
Det får de til ved å øke timeprisen og pakke inn produktet litt annerledes.
– Det kunne ha vært flere i bransjen som tørr å satse på det de tror på, sier han.