Byråenes kamp om Stavanger: Mens andre nedbemanner har de syvdoblet antall ansatte
Slik har den kreative bransjen det i Stavanger akkurat nå.
Som KOM24 kunne melde om i januar, så skjer det ting i reklamebransjen i Stavanger.
Byrået Laat er den nyeste tilveksten der nede etter at flere tidligere ansatte i Apriil procontra brøt ut og startet for seg selv innen det de selv kaller for konseptutvikling og kreativ formidling, det å være mindre fullservice og tilby uavhengig, kreativ rådgiving.
Fornøyd med sitt første år
Deres gamle arbeidsgiver er et resultat av at Apropops i sin tid ble kjøpt opp av Media Bergen, som noen år seinere kjøpte seg inn i Procontra.
Det har ikke vært noen pengefest for Apriil i Stavanger og Apriil Reklame Stavanger har et samlet negativt årsresultat på fem millioner kroner i perioden 2018 til 2022. Procontra har hatt bedre økonomi og har rundt 4,2 millioner kroner i pluss i samme periode.
Regnskapstallene for 2023, som er første driftsåret for det nylig sammenslåtte selskapet er ikke offentlige enda, men byråleder Thomas Ottesen melder om et bra 2023 for byrået, med tanke på at de er nylig slått sammen, med de kostnadene det fører med seg.
– Vi håper å gå i null, kanskje et lite pluss, sier Ottesen til KOM24.
Han sier at en av årsakene til at de klarer å gå bra når resten av bransjen har gått dårlig er at de er heldige med kundesammensettingen,
– Markedet har vært litt bra her opplever vi, det er en energibransje som går bra og vi har vært heldige med kundesammensetting denne gangen. Vi har Østerhus som er en av de få boligutbyggerne i landet som gir litt fart og vi har Pizzabakeren. Når det er tøffe tider i privatmarkedet går det bedre for de, sier han.
I tillegg har de kunder i energisektoren.
Ellers sier han det handler om hardt fokus på kostnader.
Byrået hadde en omsetting på 31 millioner kroner i fjor, hvor byråomsetningen endte på 24 millioner kroner.
I løpet av kort tid har seks ansatte forsvunnet ut dørene og de er nå 21 ansatte i byrået. At så mange gir seg på kort tid bekymrer ikke Ottesen, som sier at det ikke var helt uventet.
– Men merker dere at så mange slutter på kort tid?
Måtte si opp fem ansatte
– Man kan og si at vi var litt mange folk, da vi slo sammen to relativt store byrå. Da er det alltid det å se hvordan det henger sammen kundeoppdrag og annet. Så sånn sett er vi mer riktig rigget nå i forhold til oppdragsmengde og kundemengde, mener han.
Etter intervjuet ble gjort ble det kjent at de hentet inn tre nye ansatte.
Målet for 2024 er samme omsetting med samme bemanning.
– Vi må få en fornuftig lønnsomhet i løpet av året. Det er opp til oss å få dette til, sier han.
Et byrå i Stavanger som har vært gjennom to tøffe år er Fasett.
Først prøvde de seg med en satsing i Oslo, som feilet totalt, og gikk hardt utover regnskapene for 2022. Så ble det et tøft år der de måtte kutte bemanningen med fire-fem ansatte.
– 2023 blir ikke noe kanonår. Men det snur fort, vi har gjort fornuftige ting i tide, så nå er vi ship shape. Vi har startet bra i år og det ser bra ut, sier byråleder Pål Hjorth Berge.
Han sier at på slutten av 2022 så alt ut som om det skulle gå oppover.
– Prognosene hadde i årevis vært trygge og plutselig høsten 2023 bommet vi på alt, sier han.
Det gikk seinere og markedet ble ikke slik som de hadde trodd.
– Og om den siste 20-prosenten ikke går inn, så går det utover tallene, sier han.
Han sier at da tok de raskt grep om kostnadssiden.
Kuttene i antall ansatte betyr at byrået nå har 17 ansatte. Til sammenligning viser årsregnskapene fra 2021 og 2022 at byrået da hadde 25 årsverk ansatt.
– 2023 ble ikke noe kanonår. Men det snur fort, vi har gjort fornuftige ting i tide, så nå er vi ship shape, mener han og peker på at de ikke har mistet kunder, men heller har fått inn flere nye kunder.
– 2023 var et kanonår
Likevel ser han positivt på det nye året. Blant annet mener han de har fått tunet set up-en, siden sammensetningen av kompetansen har endret seg.
Han kaller det Fasett 2.o, som skal være tilpasset marked og kompetansekrav.
– Vi kommer til å se litt vekst sammenlignet med i fjor og et betydelig bedre resultat, sier han.
Mens det var et tøft år for Fasett har gjengen i Fabel vært gjennom en stor vekst de siste årene, blant annet gjennom oppkjøp på Sørlandet.
Byrået kaller seg nå størst i Stavanger og har nå 35 ansatte, 20 av dem på Vestlandet.
– 2023 var et kanonår, sier kreativ leder Nils Petter Wedege.
Fabel Media ble etablert i Stavanger i 2012 og består av datterselskapene Fabel Live, Fabel Systems, Fabel Code, Viral og Fabel Sør.
Wedege sier at oppkjøpene i 2023 av henholdsvis Ivio Media, Philm og Studio Bygd og store investeringer i utstyr påvirker resultatene. De har og etablert nye selskaper og fått på plass en ny finansiell struktur.
Byrået har en spredt portefølje, men blant annet reiseliv samt olje og gass jobber de mye med. De produserer og innhold for blant annet VGTV og TV 2.
Men selv om det er mye å gjøre i Stavanger og Sandnes, er det roligere tider på Sørlandet nå.
Men han sier de er med i fem-seks større anbudsprosesser som kan føre til en del arbeid, om de skulle få stang inn på dem.
– Går det inn er det veldig bra. Men vi ser at Stavanger-byråene er med og konkurrerer og. Jeg antar det er for det ikke er nok å gjøre på i Stavanger, sier han.
I Melvær&Co tok Linda Voll over som byråleder 1. desember 2022 og har brukt det første året i sjefsstolen til å bygge bedriften opp på en ny måte.
Trengte flere bein å stå på
Blant annet er de involverte i etableringen av SmplCo og i designstudioet Studio Blunt, som de er medeiere i og har brukt masse ressurser på å bygge opp.
– Det gir oss større fleksibilitet i hvilke leveranser vi kan gi kundene og hvilke bransjer vi kan sikte oss mot, sier Voll.
Dette gir dem flere bein og stå på og hun peker på at ofte går prosjekter på tvers.
– Vi må gjøre det som skal til for å være aktuelle, relevante, fleksible og mindre sårbare med alt som skjer nå, sier hun.
Hun sier at 2023 var et bra år for byrået og de slapp unna oppsigelser og permisjoner.
Framover handler det om å holde seg relevante.
– Vi merker at kundene sine ønsker og behov endrer seg. Nå kan vi være mer fleksible med hva vi gjør for kundene.
2024 blir i utgangspunktet et bra år for byrået, da det er ONS-år.
Gigantkonferansen sikrer dem mye arbeid og de anslår at de har sikret seg 20 millioner i inntekter knyttet til årets konferanse.
Da skal de både bygge stands, levere kampanjekonsept som skal gå i forkant, under og etter ONS.
Konseptene involverer kommunikasjon og reklame i forkant samt interne og eksterne aktiviteter for å engasjere folk i et budskap som det skal snakkes om.
– Født ut av frustrasjon
Standbyggingen blir gjort sammen med NPG.
Byråets tidligere sjef og en av de største eierne bruker tiden sin på SmplCo. Der leverer de nå tre-fire prototyper i måneden.
Til nå har SmplCo vært en av Melvær&Co sine største kunder, men framover skal de ansette egne folk og skape et fagmiljø innen UI og UX.
Melvær sier at de store trendene er at reklamebransjen ikke skal vokse så mye og at de dermed må utvikle sin egen kompetanse.
Han sier at det på et overordnet, strategisk nivå er smart å starte nye, spesialiserte fagmiljø som kan levere tjenester i et større marked.
– SmplCo ble født ut av frustrasjon over at digitale prosjekt er så vanskelige og tar evigheter, sier han.
Konseptet deres er å lage prototyper, ikke prosjekter. Og de bruker fem dager på å utvikle en idé til en klikkbar prototyp.
Nylig inngikk de en avtale med entreprenørklyngen Proneo i Trondheim. Men det stopper ikke der.
– Vi er og i forhandlinger med en av verdens største start up-inkubatorer. Om det skjer blir det et paradigmeskifte, sier han.
Bransjegliding er og en kjent ting i bransjen og et byrå som flere av dem vi har snakket med nevner er Solv.
Å bygge sterke merkevarer er blant tingene de driver med.
– Folkene våre er mye mer viktig enn kundene
– 85 prosent av kapasiteten vår for 2024 er solgt ut, sier administrerende direktør Morten Nessler til KOM24 fra en solseng i varmere strøk.
Han sier at deres strategi er større kunder og mer langsiktige prosjekt.
– Vi sier nei til mellom to og fire oppdrag i uken, sier han.
2023 var deres beste år siden oppstarten i 2011 og nå er de på jakt etter minst ti nye ansatte.
Nessler er overbevist om at har du fornøyde ansatte, så vil det spre seg og man vil å få gjennomført gode prosjekter, sier han.
Det var særlig fra høsten 2022 de satte det fokuset og på å få lønnsomhet i prosjektene de jobbet med.
– Da hadde vi mer fokus på lønnsomhet på de vi har enn heller å være i modus på å vokse fort. Det handler om å ta vare på de folkene du har og bygge god kultur, sier han.
Resultatet av det arbeidet var at de hadde tidenes beste medarbeidertilfredshetsundersøkelse i 2023.
– Folkene våre er mye mer viktig enn kundene, sier han.
En annen suksessfaktor er at de er med kundene sine også når de ikke har penger.
– Du står relativt langt framme i køen om du investerer tid og er der når kundene ikke har penger, sier han.