Innsikt
Slik virker Instagram-algoritmene
Algoritmer styrer hvem som ser innholdet vårt i sosiale medier, men hvordan de virker har vært en godt bevoktet hemmelighet i flere år. Nå åpner Instagram litt opp, og forteller hvordan deres algoritmer fungerer.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Nylig åpnet Instagram opp om hvordan deres algoritmer fungerer.
Frem til 2016 viste Instagram deg alle postene fra folk du følger i kronologisk rekkefølge. Antallet poster som ble delt var imidlertid så stort at en gjennomsnittlig bruker bare fikk med seg 30% av postene, og bare halvparten av postene fra sine nære venner.
For å velge ut de postene du helst vil se når du åpner Instagram, utviklet de et system for å rangere postene. Det er det systemet vi kaller Instagram-algoritmen. Andre sosiale medier, som Facebook, Twitter og YouTube har utviklet sine egne varianter. Selv om alle algoritmene er ulike, så er konseptet det samme.
I realiteten er det ikke én Instagram-algoritme. Systemet som velger ut postene er sammensatt av flere ulike algoritmer og klassifiseringsprosesser. De ulike funksjonene på Instagram, nyhetsstrømmen, Stories, Discover og Reels, bruker forskjellige algoritmer og signaler.
Nyhetsstrømmen og Stories
I nyhetsstrømmen er du interessert i å se postene til familie, venner og andre du følger. For å velge hvilke poster som skal vises først i nyhetsstrømmen og Stories, bruker Instagram en prosess som kan deles inn i fire steg.
Først lager de et utvalg av poster som skal prioriteres. I nyhetsstrømmen og Stories består utvalget av alle postene som er delt av de du følger.
Det neste steget består i å analysere informasjon om alle postene. Instagram kaller disse bitene med informasjon for «signaler», og der er tusenvis av dem. Blant signalene Instagram analyserer er tidspunktet posten ble delt, hva posten inneholder, din relasjon til brukeren som har delt posten og hvordan andre brukere som har sett posten har reagert.
Når alle signalene på alle postene i utvalget er analysert, gir Instagram hver post en poengsum basert på hvor stor sannsynlighet det er for at posten vil engasjere deg på en eller flere måter. De viktigste handlingene Instagram forsøker å legge til rette for er at du stopper opp og ser på posten, at du kommenterer på den, at du liker den, at du lagrer den eller at du går inn på profilen til avsenderen.
Hver enkelt bruker vil la seg påvirke av ulike signaler. En bruker vil respondere mest på bilder av flott natur, en annen foretrekker morsomme videoer, mens en tredje er mest opptatt av hvem som er avsender eller hva som er budskapet i teksten. Hvilke signaler som gir hvilken poengsum vil derfor variere fra bruker til bruker. Det er slik Instagram lager en unik nyhetsstrøm for hver enkelt bruker.
Det siste steget i prosessen er å se på den rangerte listen med poster og sjekke at ikke mange poster fra samme bruker kommer etter hverandre, at ingen av postene bryter Instagrams regler, om noen av postene skal merkes med faktasjekker eller om noen skal begrenses for videre deling.
Hver gang du velger å respondere på eller ignorere en post i nyhetsstrømmen eller Stories, vil det påvirke algoritmene. Neste gang vil Instagram presentere deg for et litt annerledes sett med poster.
Explore
Når Instagram velger hvilke poster du får se under Explore-fanen er konseptet det samme som nyhetsstrømmen og Stories, men utvalget er et helt annet. Vurderingen av signalene er også annerledes.
I Explore er du først og fremst ute etter å oppdage nytt innhold fra brukere du ikke følger allerede. Å lage et utvalg av poster som skal rangeres er derfor mer komplisert. For å finne poster de tror du vil like, ser Instagram på hvilke poster du har likt, kommentert på og lagret tidligere. Så ser de på hvilke andre poster brukere som har respondert på de samme postene som deg har likt, kommentert og lagret. Disse postene blir utvalget som rangeres i de neste stegene i prosessen.
Steg to og tre i prosessen er de samme som beskrevet over, men prioriteringen av signalene er litt annerledes i Explore enn i nyhetsstrømmen og Stories. De viktigste signalene i Explore er:
I steg fire er vurderingen i Explore litt strengere enn i nyhetsstrømmen og Stories. Innhold som kan virke støtende eller være kontroversielt vil bli filtrert bort i Explore selv om det ikke nødvendigvis bryter Instagrams brukerbetingelser. Instagram har beskrevet hva slags innhold dette gjelder i sin Standard for anbefalinger.
Reels
Prosessen for å velge hvilket innhold du ser i Reels har mange likhetstrekk med Explore, men målet med Reels er å underholde deg, ikke få deg til å like/kommentere/lagre en post. Prioriteringen av signalene er derfor litt annerledes for Reels, enn for Explore.
Reels følger de samme standardene for anbefalinger som Explore.
Hva betyr det for deg som bruker?
Som Instagram-bruker kan du påvirke hvilke poster Instagram viser deg gjennom aktivitetene dine på appen. Velg hvem som er dine nære venner, og mute de du ikke ønsker å se så mye fra.
På Explore og Reels kan du markere poster som ikke treffer deg med «Ikke interessert». Da vil du se færre slike poster i fremtiden. Du finner «Ikke interessert» på menyen som popper opp når du klikker på de tre menyprikkene på posten.
Sist, men ikke minst, så vil hver eneste handling du gjør på Instagram påvirke algoritmene. Poster du stopper opp ved, liker, kommenterer og lagrer vil gi Instagram hint om hva du vil se mer av. Poster du blar forbi uten å stoppe ved vil gi Instagram signaler om hva du ikke liker.
Hva betyr det for deg som kommunikatør?
Som kommunikatør ønsker du at flest mulig ser postene dine. For å lykkes med det bør du ha all din oppmerksomhet rettet mot å skape verdi for målgruppen din. Still deg selv spørsmålet «Hva ville jeg ønske å se mer av hvis jeg var i målgruppen min?»
Det er fristende for kommunikatører å ha mest fokus på sitt eget budskap, men det fungerer ikke på Instagram. Det hjelper ikke å ha et tydelig budskap hvis det ikke dukker opp i nyhetsstrømmen hos mottakeren. Derfor må du pakke inn budskapet ditt på en måte som gjør det interessant, relevant og verdiskapende for målgruppen.
Vil du nå ut til flest mulig brukere, bør du også engasjere deg i andres poster. Instagram ser ikke bare på hvordan andre responderer på ditt innhold, de ser også på om du har engasjert deg i deres innhold. Dette er en god strategi uansett. Mennesker som opplever at de blir «sett» av en bedrift eller organisasjon vil få en mer bevisst relasjon til den.