Med Thomas Alsgaard på eiersiden, står James Maxwell-Stewart bak flere kjente Oslo-restauranter. I sitt nyeste nyhetsbrev for Ludo Restaurant annonserer de nye alkoholpriser.

Utfordrer reklameforbudet: – I 2024 bør det være mulig å reklamere litt for alkohol

Restauranteieren går rundt norsk lov for å provosere fram en diskusjon om forbudet mot alkoholreklame. 

Publisert Sist oppdatert

Med langrennslegenden Thomas Alsgaard på eiersiden, står briten James Maxwell-Stewart bak de kjente Oslo-restaurantene Brasserie Coucou, Cru, Ludo, og nylig konkursbegjærte Hedone.

I et nyhetsbrev fra Ludo annonserte restauranten nye priser på alkoholholdige drikker som øl, vin og champagne.

Dette kommer imidlertid i konflikt med norsk alkohollovgivning, som tydelig forbyr enhver form for reklame for alkohol, inkludert prisannonsering.

Bevisst provokasjon

Restauranteieren annonserte nye alkoholpriser i sitt nyhetsbrev for å utfordre regelverket.

Da KOM24 presenterer saken for restauranteieren, tar han et klart standpunkt ved å utfordre den gjeldende lovgivningen og oppfordrer samtidig til en debatt om alkoholpolitikken i Norge.

Maxwell-Stewart innrømmer å ha vært klar over reglene, men argumenter for at hans hensikt var å informere om nye priser, ikke å drive salgsfremmende reklame. 

Han forklarer at inkluderingen av alkoholpriser i nyhetsbrevet også var et bevisst forsøk på å utfordre regelverket. 

– Jeg gjorde dette delvis for å provosere fram en diskusjon om alkoholpolitikk og reklameforbudet i Norge, sier Maxwell-Stewart.

Han kritiserer alkoholloven som utdatert i et moderne samfunn og mener at den økningen man tidligere har sett i alkoholsalget, tydelig viser at restriktiv politikk sjelden er effektiv. 

– Utviklingen har løpt fra loven. Norge er blant de få landene i verden som har så strenge alkohollover, sier Maxwell-Stewart.

Restauranteieren har ikke hørt fra Helsedirektoratet, men forbereder seg på mulige konsekvenser. 

– Vi trenger ikke å gå fritt vilt, men det må være lov å informere sine egne kunder gjennom et nyhetsbrev om prisen for alkohol, sier Maxwell-Stewart og avslutter:

– I 2024 bør det være mulig å reklamere litt for alkohol. 

– Ikke tillatt

Det er Helsedirektoratet som har ansvar for å håndheve alkoholloven.

Avdelingsdirektør i Avdeling levekår i Helsedirektoratet, Øyvind Giæver, understreker at de ikke kommenterer enkeltsaker, men påpeker regelverket: 

– Det er tillatt for et skjenkested å markedsføre selve stedet, for eksempel gjennom nyhetsbrev. Det er derimot ikke tillatt å gi informasjon om alkoholholdige produkter eller priser i denne typen markedsføring. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS