Utfordrer reklameforbudet: – I 2024 bør det være mulig å reklamere litt for alkohol
Restauranteieren går rundt norsk lov for å provosere fram en diskusjon om forbudet mot alkoholreklame.
Med langrennslegenden Thomas Alsgaard på eiersiden, står briten James Maxwell-Stewart bak de kjente Oslo-restaurantene Brasserie Coucou, Cru, Ludo, og nylig konkursbegjærte Hedone.
I et nyhetsbrev fra Ludo annonserte restauranten nye priser på alkoholholdige drikker som øl, vin og champagne.
Dette kommer imidlertid i konflikt med norsk alkohollovgivning, som tydelig forbyr enhver form for reklame for alkohol, inkludert prisannonsering.
Bevisst provokasjon
Da KOM24 presenterer saken for restauranteieren, tar han et klart standpunkt ved å utfordre den gjeldende lovgivningen og oppfordrer samtidig til en debatt om alkoholpolitikken i Norge.
Maxwell-Stewart innrømmer å ha vært klar over reglene, men argumenter for at hans hensikt var å informere om nye priser, ikke å drive salgsfremmende reklame.
Han forklarer at inkluderingen av alkoholpriser i nyhetsbrevet også var et bevisst forsøk på å utfordre regelverket.
– Jeg gjorde dette delvis for å provosere fram en diskusjon om alkoholpolitikk og reklameforbudet i Norge, sier Maxwell-Stewart.
Han kritiserer alkoholloven som utdatert i et moderne samfunn og mener at den økningen man tidligere har sett i alkoholsalget, tydelig viser at restriktiv politikk sjelden er effektiv.
– Utviklingen har løpt fra loven. Norge er blant de få landene i verden som har så strenge alkohollover, sier Maxwell-Stewart.
Restauranteieren har ikke hørt fra Helsedirektoratet, men forbereder seg på mulige konsekvenser.
– Vi trenger ikke å gå fritt vilt, men det må være lov å informere sine egne kunder gjennom et nyhetsbrev om prisen for alkohol, sier Maxwell-Stewart og avslutter:
– I 2024 bør det være mulig å reklamere litt for alkohol.
– Ikke tillatt
Det er Helsedirektoratet som har ansvar for å håndheve alkoholloven.
Avdelingsdirektør i Avdeling levekår i Helsedirektoratet, Øyvind Giæver, understreker at de ikke kommenterer enkeltsaker, men påpeker regelverket:
– Det er tillatt for et skjenkested å markedsføre selve stedet, for eksempel gjennom nyhetsbrev. Det er derimot ikke tillatt å gi informasjon om alkoholholdige produkter eller priser i denne typen markedsføring.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no