Eieindomsmegler.no bruker kunstig fremstilte bilder i annonsen på sosiale medier, uten å opplyse om det.

Reklamerer med umerket KI-innhold: – Frastøtende

– Følte det var innafor, sier anbudstjenesten.

Publisert Sist oppdatert

På sosiale medier ruller norges største anbudstjeneste for meglertjenester ut annonsen «La meglerne by på deg». Men her er det ingen ekte meglere eller hus å se – alt er skapt med kunstig intelligens. 

Sanna Sarromaa under Forskningskommunikasjonsdagene på Ås.
Sanna Sarromaa under Forskningskommunikasjonsdagene på Ås.

Sanna Sarromaa, samfunnsdebattant og journalist, la umiddelbart merke til dette da annonsen plutselig dukket opp i nyhetsfeeden hennes på Facebook.

– Når det ser så KI-generert ut at en sånn noldus som meg ser det, så er ikke reklamen særlig god, sier hun til KOM24.

– Frastøtende

Videre forklarer Sarromaa at selv om hun faktisk lette etter en eiendomsmegler, ville hun ikke klikket på reklamen.

– Når megleren i reklamen ikke er ekte, blir det for meg både kaldt og frastøtende. Den typen reklame fungerer ikke for meg. Han virker for perfekt og glatt, selv i en bransje som allerede har rykte på seg for å være glatt, legger hun til.

Erik Knudsen.
Erik Knudsen, AI-ekspert ved Universitetet i Bergen.

Erik Knudsen, AI-ekspert ved Universitetet i Bergen, uttrykker bekymring for mangelen på tydelig merking av KI-genererte bilder, spesielt når det gjelder å skape illusjoner om virkeligheten i markedsføring.

– Selv om manipulasjon av bilder har vært vanlig i bransjen, er det et skille mellom å redigere virkelige bilder og å skape fullstendige falske personer og eiendommer, sier Knudsen. 

Tydelig merking, mener han, er avgjørende for å opprettholde tilliten til annonser og hindre forvirring blant forbrukerne. 

– I reklamer er det viktig å være åpen og transparent om hva som er KI-generert innhold. Fra forbrukersiden er det nødvendig at det er tydelig om noe er ekte eller KI-generert, slik at vi i fremtiden kan stole mer på ekte innhold, sier Knudsen og avslutter: 

– Det burde ikke være forbrukernes ansvar å gjette om noe er laget med KI eller ikke.

Kostnadseffektiv markedsføring

Eiendomsmegler.no driftes av det norske IT-firmaet Nettbureau. Til KOM24 svarer kommunikasjonsansvarlig Kim Arne Hammerstad:

– Vi har gjort noen vurderinger på dette i forkant. Som mange andre i markedsføringsbransjen, tester vi mye KI for tiden, sier han og forklarer:

– Vår tanke her har vært at vi ikke selger fysiske varer. Alle bildene vi bruker, både på nettsiden vår og i markedsføringen, er illustrasjonsfoto. Vi ønsker først og fremst å formidle ideen om de anbudstjenestene vi tilbyr. Derfor følte vi det var innafor.

Kim Arne Hammerstad er kommunikasjonsansvarlig i Nettbureau.

Hammerstad påpeker også at de har en liten markedsavdeling, og at dette er en kostnadseffektiv måte for dem å skape bilder til markedsføringen.

– Hvorfor har det ikke blitt opplyst om bruken av KI i reklamen?

– La oss si at dette var en kundecase. Da ville dette vært et brudd på markedsføringsloven. Men i gjeldende sak, hvor det uansett er et illustrasjonsfoto, så har vi valgt å ikke merke det, svarer han. 

Hammerstad bemerker at det ikke finnes noen etablert standard for merking av KI-generert innhold for øyeblikket. Han ønsker en debatt om hva som bør være bransjestandarden, på samme måte som det var en debatt rundt merking av retusjerte bilder for noen år siden.

– Vi vet også at Facebook snart kommer til å merke KI-generert innhold. Dette ønsker vi selvfølgelig velkommen, avslutter han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS