I sommer er det 50 år siden Norge innførte totalforbud mot alkoholreklame.

– La oss sprite opp reklamen igjen

Børre Eduard Werner etterlyser mer lekenhet i norsk reklame – og mener forbudet mot alkoholreklame har tappet bransjen for moro.

Publisert

I et innlegg i Finansavisen markerer den pensjonerte reklamemannen Børre Eduard Werner at det i sommer er 50 år siden det ble forbudt å reklamere for alkohol i Norge.

– For oss reklamefolk var øl, vin og sprit noen av de morsomste produktene vi laget reklame for, skriver Werner.

Han deler historier fra en tid da det fortsatt var lov å reklamere for øl, vin og sprit ... ja, til og med sigaretter.

Werners første møte med ølreklame kom hos Harlang og Toksvik reklamebyrå i København, hvor Tuborg var kunde. Bryggeriet kjørte rundt med en testbuss der folk fikk smake på ulike ølmerker før de ble intervjuet om preferanser. Da det svenske ølet Skol kom på markedet i 1967, slo det både Tuborg og Carlsberg i blindtester. Men det hjalp ikke.

– Danskene syntes Skol smakte best. Det tok Tuborg-folkene helt med ro. Skol ville ikke ha en sjanse mot de sterke danske merkevarene. De fikk rett. Skol måtte gi seg etter kort tid. Og jeg lærte at image er sterkere enn smak, skriver han. 

I 1968 begynte Werner i Stein Schjærven reklamebyrå, og jobbet blant annet med Ballantine’s whisky og Gordon’s Gin. En julekampanje for Ballantine’s med slagord som «Bløt pakke» og «Noen gaver kan ikke byttes. Heldigvis.» løftet merkevaren til å bli Norges nest største, kun slått av Johnny Walker. 

I dag er det ikke engang lov å reklamere for lettøl, påpeker Werner – før han avslutter med en tydelig oppfordring:

– Nei. La oss sprite opp reklamen igjen. Det var bedre før.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS