Chantal Bowman-Boyles, Hazel McGuire og Alma Castrejon-Davila

Derfor må du kommunisere med hjertet

Eksperter mener at i en verden full av desinformasjon må man nå kommunisere med hjertet. 

Publisert Sist oppdatert

(London): – Vi står overfor flere store utfordringer samtidig, globalt. Samfunnet kan ikke fungere ordentlig uten tillit, og vi kan ikke ha tillit uten sannhet.

Det sier Chantall Bowman-Boyles, managing partner i Finn Partners.

Hun snakket på onsdag på konferansen PRovoke EMEA Summit, som er en del av SABRE Awards, som blir delt ut seinere, onsdag.

– Utnytt at de fleste vil gjøre det bra

I dette panelet snakket de om hvorfor det å bringe hjerte, medfølelse og empati til kommunikasjon er enda viktigere i dagens komplekse og turbulente verden, fra å bygge autentisk engasjement som sikrer at merker og organisasjoner resonnerer med sine publikum, til å navigere kriser og usikkerhet med tillit og menneskelighet.

Panelet snakket om det utviklende landskapet av PR og utforsker hvordan innlemming av byrå- og klientverdier i kommunikasjon og kampanjer kan være en drivkraft for positiv endring og forretningspåvirkning.

Bowman-Boyles pekte på at man i dag opplever en kraftig økning i desinformasjon og hatprat, verden over. 

Samtidig peker hun på at omtrent ingen kommer til jobb om morgenen og sier at «I dag skal jeg gjøre en virkelig dårlig jobb». 

Det mener hun må utnyttes i kampanjer.

– Flertallet av mennesker ønsker å oppføre seg på en måte som gjør verden til et bedre sted. Derfor må bedre kommunikasjon, i en verden full av dårlig informasjon, ta i bruk essensen av at de fleste virkelig ønsker å gjøre noe godt. Hvordan kan vi gjøre det?

– En av tingene er å virkelig vise hvem vi er, vise våre sårbarheter og hva vi tror på. Vi må vise at det vi kommuniserer virkelig betyr noe, sier hun.

Derfor må man og oppmuntre klienten til faktisk å fortelle sannheten. 

– Vi må presse på. Kan jeg som kommunikatør ta denne historien ut der? Hvis jeg tror det er noe galt, bør jeg si nei, sier Bowman-Boyles.

Changing Markets Foundation samarbeider med NGO-er, andre stiftelser og forskningsorganisasjoner for å skape og støtte kampanjer som flytter markedsandeler fra ikke-bærekraftige produkter og selskaper til mer miljøvennlige og sosialt ansvarlige alternativer.

– Mesteparten av tiden er det et slør som dekker problemet. Vi fjerner sløret og avdekker problemet og har vanskelige samtaler om hva vi kan gjøre for å finne løsninger, sier Alma Castrejon-Davila, Senior Campaigner i Changing Markets Foundation.

– Hold det ekte

Hun sier at de klarer å gjøre det ved å snakke investorenes eget språk. 

– Vi må snakke om risiko, slik at de forstår at de kanskje ikke får noe profitt ut av det. Vi må koble til data også. Noen ganger fungerer det, sier hun.

Med i panelet var også Hazel McGuire, General Manager UK & Europe i reisebyrået Intrepid Travel.

De har tatt det hun kaller for flere etiske markedsføringsstandpunkt og hvert år publiserer de hva de har oppnådd og hva de ikke har klart i løpet av de siste tolv månedene. 

Og hun er klar på at de når ikke alt de har lyst til å oppnå. Men det går greit an å forklare om du er ærlig og troverdig. 

– Er det ekte, hjelper det på å forklare hva vi sier eller gjør. Vi har tatt feil mange ganger, sier hun.

Hun sier at de roper ikke ut hvor etiske de er på turene deres, men de viser det gjennom handling og de merker at de får en kraftig økning i antall gjester som kommer igjen. 

Det igjen understreker poenget til Bowman-Boyles om at sannhet og autentisitet betyr noe. 

– For å være sannferdig må man være litt sårbar, innrømme feil. Det er ikke naivt for bedrifter å gjøre det, da kan vi påvirke og få til noen endringer, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS