Musse Abdullahi og Amar Tawafi sammen med Marius Solberg.

Mothership Stories skal få flere unge menn med innvandrerbakgrunn til å bruke stemmeretten

– Vi ønsker å bryte ned barrierer.

Publisert

Mothership Stories har fått tilskudd til å produsere en serie videopodkaster som skal engasjere unge velgere til å bruke stemmeretten sin i forbindelse med Stortingsvalget 2025. 

Ut fra 148 søkeren fikk 14 prosjekter tildelt tilskudd fra Valgdirektoratet. Et av de 14 prosjektene er serien, Ordet På Gata, en serie som vil fokusere på unge menn med minoritetsbakgrunn, og setter søkelyset på hva viktigheten med stemmerett og demokrati, samt hvorfor så mange føler at deres stemme ikke blir hørt. 

Det melder byrået i en pressemelding.

Serien vil bli produsert i Bergen og Oslo, ledet av unge programledere som sammen med kjente gjester vil engasjere seerne opp til Valget i september. 

To av programlederne er bergenserne Musse Abdullahi og Amar Tawafi (25 år) som begge har stort engasjement for ungdom og integrering. 

– Vi ønsker å bryte ned barrierer og gjøre det lettere for unge menn med minoritetsbakgrunn å føle seg hørt. Det er på tide at vi får snakke om de tingene som betyr noe for oss, på en måte som vi kan relatere oss til, sier Tawafi i pressemeldingen. 

Abdullahi som også er kjent fra YLTV på gata med flere millioner visninger på Tiktok ser også frem til å ta på seg det viktige oppdraget. 

– Jeg opplever at mange unge føler at politikerne ikke ser oss, eller at vi ikke har en stemme i diskusjonene. Jeg håper at dette prosjektet kan bidra til at vi får flere til å forstå at deres stemme også er viktig, sier han.

Marius Solberg, leder for YLTV og partner i Mothership Stories, som vil distribuere serien.

– Dette er et prosjekt som er viktig for fremtiden. Vi har sett hvordan musikk og kultur kan engasjere unge, og med Ordet På Gata får vi muligheten til å bruke den samme kraften for å skape politisk bevissthet på målgruppens premisser.

Serien distribueres på YLTV, Skandinavias største kanal for HipHop og RnB-musikk, og vil være tilgjengelig for et bredt publikum, spesielt unge voksne som kanskje ikke har vært spesielt engasjert i politiske diskusjoner tidligere. 

Ved å bruke en uformell og relaterbar setting, håper Mothership Stories å gjøre politiske temaer mer tilgjengelige for målgruppen og skape en diskusjon som engasjerer til handling og holdningsendring. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS