Norsk abortkampanje har nådd flere millioner visninger på TikTok
Begynte arbeidet med kampanjevideoen i fjor – nå har den nådd 3,5 millioner visninger.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Etter at Roe v. Wade falt, er ikke retten til abort lenger lovfestet på føderalt nivå i USA. Det betyr at samtlige amerikanske stater nå får muligheten til å fjerne retten til trygg og lovlig abort. Det vil påvirke millioner av kvinner, jenter og mennesker som kan bli gravide.
– USA er ikke lenger «The land of the free», fastslo Amnesty International i en global kampanje som gikk på lufta forrige uke.
– Det er så enkelt
Kampanjevideoen har i skrivende stund nådd 3,5 millioner visninger på TikTok, snart en million mennesker har gitt den et hjerte, og mer enn 13,000 personer har lagt igjen en kommentar.
@amnesty We will never stop fighting! #abortion #roevwade #amnesty ♬ original sound - Amnesty 🕯
Den norske abortkampanjen som er signert Anorak, som har fått med seg artist Emilie Nicolas som har spilt inn en revidert versjon av nasjonalsangen «Star Spangled Banner».
– Alle har rett til å bestemme hva som skjer med kroppen deres. Det er så enkelt, svarer Nicolas på hvorfor hun takket ja til å bli med, i en pressemelding.
Kampanjen er en reaksjon på nyheten om at «Roe v. Wade», som har sikret amerikanske kvinners rett til abort siden 1976, nylig ble omgjort av USAs høyesterett. Nå som «Roe v. Wade» er veltet, vil det være mulig for stater i USA å fjerne retten til trygg og lovlig abort.
Amnesty svarer med å utfordre en av de grunnleggende sannhetene som amerikanere forteller seg selv om landet sitt: At de er the land of the free.
Utelater ordet «free»
Kampanjen er utviklet av Anorak, med Nicolina Knapp på regi, og følger fire kvinner og jenter som står overfor konsekvensene av strengere abortlover.
Kreatører i Anorak, Lars Holthe og Peter Power, håper filmen kan være med å legge press på makthaverne:
– Ideen bak filmen kom fra innsikten om at det finnes en stor motsetning i at USA er en av nasjonene i verden som snakker og synger høyest om frihet, men samtidig nå begrenser kvinners frihet til å bestemme over eget liv, og med dette gjør kvinner til annenrangs borgere.
Et av de kreative grepene i videoen er hvordan den amerikanske nasjonalsangen «Star Spangled Banner». For det er ikke en vanlig versjon av den velkjente sangen du hører. Der det tradisjonelt avsluttes med teksten, «O'er the land of the free and the home of the brave», avslutter Emilie Nicolas sangen med stillhet der ordet free skulle vært sunget.
– Vi håper vi kan hjelpe Amnesty International med å legge press på makthavere og gi alle amerikanere som ser den en mulighet til å reflektere over hvorvidt de fortsatt kan titulere seg som «The Land of the Free», sier Power.
– Det haster
Kundedirektør Janne Espevalen forteller at de startet å jobbe med kampanjen før jul i fjor.
–Saken er viktig, politisk og historisk så dette er et prosjekt som betyr enormt mye. Vi har hatt som målsetting å være klare hvis/når det verst tenkelig skjedde, hvilket det gjorde. Da er det stort at vi her oppe i nord kan være med å påvirke, sier kundedirektøren.
Kampanjen kjøres primært ut på digitale flater og blir distribuert i over ti land, på tvers av flere kontinenter. Den er også oversatt til seks språk, deriblant kinesisk. Videoen inneholder også en begjæring for å beskytte retten til trygg abort i USA hvor Amnesty ber guvernører over hele USA beskytte retten til trygg og lovlig abort i deres stat.
– Mye av kampen vil skifte til lovgiver på statlig nivå og Amnestys underskriftskampanje retter seg mot guvernører over hele USA, sier politisk rådgiver i Amnesty International Patricia Kaatee.
Ved å henvende seg direkte til guvernørene i delstatene ønsker Amnesty å påvirke de som sitter med nøkkelen til å sikre retten til trygg og lovlig abort.
– Det haster å skape et internasjonalt press – spesielt på de 22 statene som har vedtatt lover som helt eller delvis forbyr abort. Jeg håper folk engasjerer seg og signerer aksjonen, sier Fundraising- and Marketing Manager i Amnesty, Camilla Kolverud.
I tillegg til kreatørene Lars Holte og Peter Power har også kreatør Stein Simonsen i Anorak også jobbet med filmen.