Amnesty fikk gjennomslag etter #Sjekkførst-kampanje
– Dette er en STOR seier
Denne artikkelen er over to år gammel.
Amnesty og design- og innholdsbyrået Vild gjennomførte vellykket kampanje, med humoristisk, positivt og tydelig budskap.
Kampanjen hadde navnet #Sjekkførst og ble rullet ut på sosiale medier og DM, i tillegg til strategisk plasserte annonser i lokalavisa til utvalgte politikere.
Fikk ikke gjennomslag, så fikk de det
– Målet var å be Finanskomitéen sikre at Oljefondet ikke investerer i brudd på menneskerettighetene, forteller Hanne Sofie Lindahl, politisk rådgiver i Amnesty i en pressemelding.
Kampanjen oppfordret folk til å kontakte 3-4 politikere i Finanskomiteen hver dag gjennom sosiale kanaler.
De fikk ikke gjennomslag hos politikerne, men nå har Amnesty likevel fått gjennomslag for kampanjen: Oljefondet skal sjekke selskaper før de investerer.
– Dette er en STOR seier, sier Lindahl.
For i et innlegg i Dagens Næringsliv skriver Oljefondsjef Nicolai Tangen at «Siden juni har vi vurdert 442 selskaper som ble lagt til indeksen. Vi har kartlagt selskaper i markeder og bransjer med særskilte utfordringer knyttet til miljø og arbeidsforhold, vi har sett på uønskede enkelthendelser, og vi har vurdert analysene til våre eksterne dataleverandører.»
Resultatet er at de har valgt å avstå fra å investere i ni selskaper som er blitt lagt til indeksen i 2021
Vild hadde ansvaret for konseptutvikling og produksjon av #Sjekkførst-kampanjen. De illustrerte 18 politikere fra Finanskomiteen, hver iført en tatovering med skrivefeil kombinert med budskapet «I noen tilfeller er det ekstra viktig å sjekke først». For å unngå tatoveringer med skrivefeil som man senere angrer på, må man sjekke først.
Bedre føre var
Bakgrunnen for kampanjen er at Oljefondet investerer i en rekke land der det skjer omfattende brudd på menneskerettighetene. Amnesty Norge mener det er bedre å være føre-var enn etterpåklok. For å sikre at fondet ikke medvirker til menneskerettighetsbrudd, bør det innføres et nytt verktøy i fondsforvaltningen, nemlig forhåndsfiltrering.
Forhåndsfiltrering går ut på å sjekke selskaper før man investerer og dermed unngå å investere dersom det er høy risiko for at virksomheten er i strid med fondets etiske rammeverk.