#Sjekkførst-Sylvi, fra Amnestys kampanje.

Amnesty fikk ikke gjennomslag for kravet, men mener kampanjen likevel er en suksess

– Målet var å be Finanskomitéen sikre at Oljefondet ikke investerer i brudd på menneskerettighetene, sier politisk rådgiver i Amnesty.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Amnesty og design- og innholdsbyrået Vild gjennomførte kampanjen #Sjekkførst, som ble rullet ut på sosiale medier og DM, i tillegg til strategisk plasserte annonser i lokalavisa til utvalgte politikere.

– Målet var å be Finanskomitéen sikre at Oljefondet ikke investerer i brudd på menneskerettighetene, forteller Hanne Sofie Lindahl, som er politisk rådgiver i Amnesty.

Bakgrunnen for kampanjen er at Oljefondet investerer i en rekke land der det skjer omfattende brudd på menneskerettighetene. Kampanjen oppfordret folk til å kontakte tre-fire politikere i Finanskomiteen hver dag gjennom sosiale kanaler.

Tatovering med skrivefeil

Byrået Vild hadde ansvaret for konseptutvikling og produksjon av #Sjekkførst-kampanjen. De illustrerte 18 politikere fra Finanskomiteen, hver iført en tatovering med skrivefeil kombinert med budskapet «I noen tilfeller er det ekstra viktig å sjekke først». For å unngå tatoveringer med skrivefeil som man senere angrer på.

– Akkurat som man må sjekke selskaper før man investerer, for å unngå uetiske investeringer. Vi håpet at dette humoristiske og tydelige budskapet ville fange Finanskomitéens oppmerksomhet, sier Lindahl.

Amnesty fikk ikke gjennomslag for kravet slik de foreslo, men beskriver kampanjen likevel som en stor seier.

– Vi er veldig fornøyde med utfallet. Banken anerkjenner at de skal gjøre mer i forkant, og at komitéen markerer en tydelig forventning om at de ønsker innsyn i denne prosessen. Det er et viktig skifte i arbeidsmetodikk, sier Lindahl.

Powered by Labrador CMS