Bruker reklame for å holde turistene unna byen sin
Nederlands hovedstad Amsterdam har sett seg lei av utagerende turister, og har lansert en avskrekkelseskampanje som i første omgang retter seg mot unge briter.
Amsterdam har lenge forsøkt å legge en demper på utagerende oppførsel fra turister som vil feste med narkotika og alkohol, spesielt i nærheten av det berømte De Wallen-området (også kjent som «Red Light District»).
Nå skal unge briter som søker på nettet etter ting som «utdrikningslag Amsterdam» eller «pub crawl Amsterdam» få målrettede annonser som skal virke avskrekkende ved å vise risikoen og konsekvensene av utagerende oppførsel og overdreven narkotika- og alkoholbruk.
– Kampanjen starter i Storbritannia, rettet mot menn i aldersspennet 18 til 35, opplyser Amsterdams byråd i en uttalelse, og legger til at den siden skal utvides til andre land.
– Denne avskrekkelseskampanjen er rettet mot plagsomme turister som ønsker å besøke Amsterdam for å «ta helt av», med alle påfølgende konsekvenser.
(©NTB)