Hyper skal gjøre norsk forskningsinstitutt verdenskjent
Med en rykende fersk identitet og merkevareplattform utformet av Hyper, skal det norske instituttet settes på verdenskartet.
NILU er et norsk forskningsinstitutt som jobber med forskning, tjenester og innovasjon innen fagområder som luftkvalitet, klimaendringer og miljøgifter.
Innen sine fagområder er de blant de ledende i verden. Likevel er det få som kjenner til NILU. Nå har Hyper gitt NILU ny visuell identitet og et kreativt konseptunivers.
Slik skal det norske instituttet for alvor bli kjent verden over.
– Det å jobbe med en merkevare som utfører et så viktig arbeid som det NILU faktisk gjør, er betydningsfullt for oss, sier Ane Lynau, kreatør på prosjektet, i en pressemelding.
Med seg på laget har hun hatt medkreatør Kristina Schaathun-Våreid, designer Heidi Lagerløv, innholdsrådgiver Hanne Askbo og prosjektleder Marie Bjørnskau med Anders Waage som rådgiver. Jonas Helgeneset fra Item har også hatt en viktig rolle i prosjektet.
– Forskning gir kunnskap og forskning gir svar. Og nå mer enn noen gang trenger vi svar på vår tids viktigste samfunnsutfordringer. Her har NILU et stort ansvar. Derfor har vi lagt oss ekstra i selen denne gangen og levert et arbeid vi er skikkelig stolte av, sier Waage.
Fra designjobb til full rebranding
Da NILU tok kontakt med Hyper våren 2023 var de i utgangspunktet «kun» ute etter en ny visuell identitet.
– De har utfordret oss, samtidig som de har latt seg utfordre og det har gjort denne prosessen til et veldig godt samarbeid med et resultat vi er stolte av. Det har vært et privilegium å få jobbe tett med NILU og jeg gleder meg til veien videre, forteller designer Heidi Lagerløv.
– Tett samarbeid og mange, lange diskusjoner med Hyper og designer Heidi endte opp i en moderne, ny visuell identitet vi er veldig fornøyde med, sier kommunikasjonssjef Christine Forsetlund Solbakken.
I tillegg til den nye visuelle identiteten har Hyper levert en solid merkevareplattform som dekker alle områder av instituttet.
– Hyper har utviklet merkevareplattform, kommunikasjonskonsept, visuell identitet, innholdsstrategi og redesign av eksisterende nettsider. Det å levere hele pakka som et lag, har vært spennende og skikkelig gøy, sier Kristina Schaathun-Våreid.
– Det er ikke enkelt å «pakke inn» et helt forskningsinstitutt, men gjennom dialog og ved å ikke være redde for å utfordre hverandre, har vi funnet gode løsninger sammen. Underveis har vi også hatt en del aha-opplevelser på begge sider av bordet, og lært mye underveis! Nå gleder vi oss til å ta i bruk våre nye verktøy i hverdagen, avslutter Solbakken.