Det er ikke vanlig å heie på konkurrentene, men denne gangen gjør Hyper akkurat det.

Hyper tapte TV-aksjonen-pitch på målstreken – slenger honoraret tilbake på bordet

Hyper viser storsinn etter tap i TV-aksjonen-pitch mot Anorak, og donerer sitt honorar til årets viktige sak.

Publisert

– Av og til må man være en god taper. Det er heller ikke ofte man heier på konkurrentene, men denne gangen gjør vi altså det.

Hyper tapte på målstreken i årets TV-aksjonen-pitch mot Anorak, men ifølge byråleder Anders Waage, er det ikke bare byråkonkurransen som er det viktige her. 

– Vi hadde et brennende engasjement for denne saken og det er klart at vi hadde håpet på å vinne, det må jeg innrømme, sier han før han fortsetter: 

– Til syvende og sist er vi virkelig stolte over å ha blitt invitert. Det er en betydelig anerkjennelse for oss, så det føltes nærmest som en seier i seg selv, må jeg si.

Byrå-oppfordring

Nord DDB har de siste fire årene utviklet kampanjene sammen med NRK TV-aksjonen. I pitch-konkurransen endte byrået og Hyper på en delt andreplass, ifølge Shamaila Marita Lein, kampanjeansvarlig for NRK TV-aksjonen.

Årets TV-aksjon har som formål å hjelpe barn som er rammet av kreft og andre alvorlige sykdommer, noe som virkelig rørte alle i Hyper. Det var derfor en enkel beslutning for dem å gi hele honoraret de mottok for å delta tilbake til denne gode saken.

– Det var en rask enighet om at hvis vi ikke går videre, må vi likevel gjøre noe og bidra tilbake. Å donere honoraret føltes derfor naturlig, og vi ønsker virkelig å bidra til å skape rekordresultater for årets aksjon. Vi stiller selvfølgelig opp som bøssebærere i oktober, sier han og håper på at flere byråer slenger seg på. 

Utfordrende konkurranseklima

Waage fremhever betydningen av å være transparent om nederlaget og å gi anerkjennelse til konkurrentene. Han mener at det er viktig å erkjenne at det finnes mange dyktige mennesker der ute og at det eksisterer et utfordrende, men positivt konkurranseklima. 

– Det er små marginer mellom vinnerne og taperne i en slik konkurranse. Det finnes ingen sølv- eller bronsemedalje. Enten er du inne, ellers er du ute, sier han og legger til: 

– Denne gangen var det Anorak som vant, så det føles naturlig å gi dem anerkjennelse for det. Det er også veldig enkelt å ønske lykke til i en slik sak.

Reaksjonene fra bransjen har vært overveldende positive, med mange som roser Hyper for deres ærlighet og støtte til konkurrenten. 

– Vi er utrolig takknemlige for innsatsen Hyper la inn i pitsjeprosessen. Hyper og folka deres viste et stort engasjement for saken og for NRK TV-aksjonen som tradisjon, vi var imponert over leveransen og av folka vi traff. Vi ble selvfølgelig også rørt over at de valgte å gi honoraret til årets TV-aksjon, sier Lein.

Powered by Labrador CMS