Slik får du jobb i reklamebransjen
Gira på å jobbe med reklame? Tre ledere deler sine tanker om hvordan man har størst sjanse til å få jobb.
– I reklamebransjen finner du en gjeng som virkelig brenner for faget og kundene sine. Folk som jobber i reklamebyrå er sterkt drevet av å løse forretningsmessige utfordringer med kreativitet som virkemiddel, sier Anders Waage.
Han er byråleder i Hyper, og har jobbet med reklame siden starten av 2000-tallet. Er du nyutdannet og på utkikk etter jobb, har han noen konkrete tips.
– Jeg vil anbefale å oppsøke ulike arenaer og arrangementer. Som for eksempel frokostseminarer for å utvide nettverket. Da kan du lære mye, og du møter folk. Vær også proaktiv, ta kontakt med byråene og Shør om du kan presentere deg selv om det ikke nødvendigvis ligger ledige stillinger ute.
Skille seg ut
Reklamebransjen er full av prisutdelinger og meritterte, kreative mennesker. Kanskje kan det være lett å føle seg som en «nobody» når man forsøker å finne seg en jobb.
Waage mener derimot at alle med riktig motivasjon og drivkraft har muligheten til å lykkes.
– Man vinner jo en pris som en konsekvens av at man har gjort en god jobb. De som utmerker seg kreativt og samtidig skaper resultater, når også til topps i kåringene. Og muligheten til å gjøre en god jobb er der for alle som har engasjement og ambisjoner, sier han.
Han påpeker også at bransjen byr på ulike stillinger og utfordringer, og at det kan være lurt å finne ut hva du selv interesserer deg mest for.
– Tenk kreativt rundt hvordan du presenterer deg når du søker jobb, og tenk på hva du ønsker å spesialisere deg i. Det finnes så mange ulike roller som man kanskje ikke tenker over på forhånd.
Reklamebyråene hadde et tøft 2023 økonomisk sett. Waage er derimot optimistisk når han snakker om tiden framover.
– Jeg slår gjerne et slag for bransjen. Det er et sted der du får mulighet til å jobbe med å løse utfordringer på tvers av bransjer. Det er svært lærerikt og ingen dag er lik. Det er høyt tempo, og masse fine folk på begge sider av bordet, sier han.
Tempo
Herman Mueller Stormyr er byråleder i WAL. Han mener det å jobbe i reklamebyrå er utrolig gøy for de riktige folkene.
– Men det er krevende. Du bør være forberedt på å jobbe med mange forskjellige merkevarer med ulike problemstillinger, høyt tempo, og med mange forskjellige fagdisipliner, skriver han i en e-post.
Han sier de stiller ulike krav til de som søker jobb i WAL, men trekker fram noen konkrete kvaliteter.
– Det varierer jo veldig fra stilling til stilling, men på det personlige plan ser vi etter folk som er ekte og genuine, som har store ambisjoner, og som gjerne har noe ved seg. Det er viktig for å skape et spennende arbeidsmiljø.
– Når det kommer til faget så ser vi etter folk som har fått til ekstraordinære ting og som er sultne på utvikling. Klartenkte folk som vil dytte faget videre.
Han opplever også at de som er dedikert og interessert nok, finner smarte veier inn i bransjen.
– Alt fra å sende inn åpne søknader til å vise frem jobber man har gjort eller har lyst til å gjøre. Når det kommer til kreative roller finnes det mange konkurranser som du kan delta i under studiene som gjør at du skaper et navn for deg selv, dette øker jo sjansen til å bli vurdert betydelig.
– Vær forberedt
Camilla Kim Kielland leder byrået Morgenstern, og mener det er viktig å lese seg opp på stedet der man søker jobb.
– Vær forberedt på at det lønner seg å være forberedt. Sjekk hva byrået står for, hvilke jobber de har gjort, og gjør deg opp en mening om hva du liker eller ikke liker, og hvorfor. Jo mer skreddersydd din søknad er, jo bedre, skriver hun.
For å stille sterkest mulig er det også viktig å reflektere over hva som er viktig for deg på en arbeidsplass og hva du forventer av en arbeidsgiver, ifølge Kielland.
– Men tenk samtidig over at din innstilling, og det å utvise høy arbeidsmoral er viktig. Om man har få relevante jobber å lene seg på som nyutdannet, skader det ikke å utvise litt godt, gammeldags brennende engasjement.
På spørsmål om hva de viktigste kravene de stiller til folk som søker jobb i Morgenstern, svarer Kielland følgende:
– Utover at ansatte må faglig sett være dyktige, eller utvise et potensial for å kunne bli veldig dyktige, så må man trives med høy fart, en stor dose uforutsigbarhet, og ikke minst kunne jobbe og håndtere flere kunder, personligheter og prosjekter samtidig, uten at man blir stresset på en den destruktive måten. Det er også utrolig viktig at de er hyggelige folk med store ambisjoner, men på vegne av teamet og ikke kun seg selv.