Feirer 20 år med Facebook:
– Har snudd om på bransjen
Hvordan har byråene tilpasset tilnærmingen til Facebook gjennom årene?
For 20 år siden, da den 19 år gamle Mark Zuckerberg fant opp nettverket han kalte «Thefacebook», var det først og fremst en morsom måte for ham og vennene hans på Harvard å kommunisere på.
Det tok lang tid før de fleste av oss fikk adgang til Facebook, men når vi i 2007 endelig gjorde det, ble det en massiv suksess. I dag er det over tre milliarder brukere som jevnlig er aktive på plattformen – og bare her i Norge teller vi 2,2 millioner av dem.
Selv i et år som 2022, som var utfordrende for nettgigantene, klarte Facebook å dra inn 23 milliarder dollar. Annonsører fortsetter å finne dem uimotståelige, takket være den enorme rekkevidden og effekten.
I anledning Facebooks 20-årsjubileum har vi tatt pulsen på hvordan byråer tilpasser seg plattformens utvikling og navigerer i det stadig skiftende annonsemiljøet i dag.
Skummel start
– Sykt at det har gått 20 år! Facebook har jo snudd greit om på vår bransje og markedsføringen generelt, sier byråleder i JCP PRAD, Lars Eia Kirkholm.
Han, som nesten har vært i bransjen like lenge som Facebook, finner det rart, men samtidig fint å ha vært med på reisen.
– Som «sosiale mediers mor» har Facebook vært med på å sette noen nye premisser. Det gjelder både segmenteringsmuligheter, men først og fremst har Facebook, og etter hvert alle andre sosiale medier, bidratt til at vi har kommet ekstremt mye tettere på målgruppen. Hva de faktisk bryr seg om og liker, sier han.
Kirkholm nevner at i begynnelsen var det litt skummelt, men han sier også at det var veldig stas med plattformer som gir dem en så umiddelbar reaksjon på løsningen de har laget. Han understreker at denne muligheten for testing og rask læring er ekstremt verdifull.
JCP PRAD bemerker at de som et byrå har utviklet seg parallelt med Facebook og andre sosiale medier.
Kirkholm legger til at mye av denne utviklingen gjenspeiles i deres løsninger, og det er noe de også tar med seg til andre kanaler.
– Det gjelder å vekke noe emosjonelt hos målgruppen, på en autentisk og unik måte som målgruppen faktisk bryr seg om. Også gjør kanaler som Facebook det mulig med interaksjon med målgruppen, det er verdifullt, sier han.
Allokeringen av reklamebudsjettet varierer ulikt basert på målgruppen byrået skal nå for deres kunder.
– Vi ser fortsatt at der målgruppen er relativt smal, fungerer Meta og Facebook ofte godt med et større trykk, mens på større kampanjer er det ofte en del av kanalmiksen på lik linje med andre medier, avslutter Kirkholm.
Det geniale med Facebook..
Gunnar Stensaker, CEO og rådgiver i TRY Opt, gratulerer Facebook med 20 fine år.
– Facebook, og etter hvert Meta, har vært en svært viktig kanal for utviklingen av TRY Opt. Siden vi startet opp i 2015 har kundene våre nytt godt av Facebook-annonsering, både med tanke på kostnadseffektivitet, rike annonseformater og det spennende mulighetsrommet for målretting og optimalisering, sier Stensaker.
Fra å være en kanal for de yngste målgruppene, ser byrået nå en mer moden målgruppe på plattformen, mens de yngste rømmer til andre kanaler, som Instagram, Snapchat og TikTok.
– Det geniale med Facebook er bredden i strategiene vi kan benytte. Fra å treffe en bred målgruppe raskt, til å påvirke mer spesifikke målgrupper over tid, sier han.
I alle strategier er de avhengig av innhold på kanalenes premisser for å lykkes.
– I TRY Opt jobber vi etter flere viktige digitale prinsipper, men øverst på listen står stoppeffekt og tydelig avsenderidentitet, sier han.
I spørsmålet om reklamebudsjettet, svarer Stensaker at Facebook blir utfordret av nye sosiale medier med tanke på kostnadseffektivitet.
– Facebook og Meta-universet har en naturlig rolle i våre mediestrategier, men eksakt andel vil vi ikke gå inn på.