25 år med sosiale medier – Del 2: Vill vekst
Etter at de første sosiale mediene hadde etablert seg, begynte en periode med vill vekst. «Alle» ville være på Facebook, og det var ingen grenser for hva de nye kanalene kunne brukes til. Nye sosiale medier dukket opp som paddehatter, og selv Google måtte innse at det kanskje fantes noe viktigere for folk på internett enn søk.
FarmVille og Foursquare
Mark Zuckerbergs visjon om å gjøre Facebook til en plattform for sosiale applikasjoner førte til en flom av Facebook-spill. Gjennom de sosiale funksjonene på Facebook spammet disse spillene brukerne med meldinger om hva vennene deres spilte. Det mest populære spillet var FarmVille, som ble lansert i 2009. På det meste drev 84 millioner Facebook-bønder digitalt jordbruk i FarmVille. Spillet ble kåret til en av verdens 50 verste oppfinnelser av TIME magazine i 2010.
2009 var også året da vi begynte å «sjekke inn» over alt. Dennis Crowley og Naveen Selvadurai laget appen FourSquare, som lot brukere sende melding til venner om hvor de var ved å sjekke inn på stedet i appen. Den brukeren som sjekket inn på et sted flest ganger i løpet av 60 dager, fikk tittelen «Borgermester» av stedet.
I Kina ble Facebook og Twitter blokkert i 2009, men landet fikk sitt eget sosiale medium da Sina Weibo ble lansert. Dette året så også den første geolokalisert sjekkeappen dagens lys. Grindr rettet seg mot det homofile miljøet, og hadde en halv million brukere et år etter at den ble lansert.
– Lykke til med å bruke opp en milliard dollar
Kevin Systrom og Mike Krieger hadde utviklet en app de kalte Burbn, som lot brukerne sjekke inn på steder de besøkt. Siden Foursquare allerede hadde etablert seg som markedsleder i dette segmentet, valgte Systrom og Krieger heller å satse på å videreutvikle bildedelingsfunksjonen i appen. De endret etter hvert navnet på appen fra Burbn til Instagram.
16. juli 2010 postet Krieger det første bildet på Instagram. Allerede i desember passerte de en million brukere, og i juni 2011 var 100 millioner bilder lastet opp på plattformen.
Mark Zuckerberg forsøkte flere ganger å kjøpe Instagram. Da Systrom svarte at han heller ville hente inn mer penger og utvikle appen videre, skal Zuckerberg ha sagt at han ville gi dobbelt så mye som det Systrom kunne få av investorer. I april 2012 ble Instagram verdsatt til 500 millioner dollar, da selskapet hentet inn 50 millioner i frisk kapital. Få dager senere aksepterte Systrom og Krieger et bud fra Facebook på 1 milliard dollar, og Instagram ble et datterselskap av Facebook.
Seks år senere, da Instagram var blitt et av verdens største sosiale medier, ble Systrom spurt av Wall Street Journal om han angret på å ha solgt selskapet for «bare» en milliard dollar.
– Jeg mener at vi, ut fra situasjonen vi var i, tok en strålende beslutning. Hele ideen med å bli en del av Facebook var å kunne skalere mye fortere enn vi kunne som et selvstendig selskap, svarte han. Så hvis det er målet ditt, mener jeg at vi oppnådde det, og mere til. Hvis målet ditt derimot er å ha, ikke én milliard dollar, men to eller tre eller fire, så lykke til med å bruke det opp. Det er ikke det som gir deg lykke i livet.
Ben Silbermann og Paul Sciarra hadde mislyktes med en katalog-app de kalte Tote. De ga imidlertid ikke opp, og fikk med seg Evan Sharp på å lage en digital oppslagstavle i stedet. I mars 2010 ble de første brukerne invitert til å test Pinterest. Da appen ble tilgjengelig for alle året etter, eksploderte interessen. I desember 2011 ble Pinterest rangert som en av de 10 største sosiale mediene av analysebyrået Hitwise. I dag har Pinterest 433 millioner aktive brukere hver måned.
Den arabiske våren og sosiale medier
I 2009 hadde Google lansert kommunikasjonsplattformen Google Wave som skulle knytte sammen ulike kanaler i én felles strøm av meldinger. Google ga opp Wave året etter, og ga kildekoden til Apache Software Foundation. I stedet lanserte de Google Buzz i februar 2010, et sosialt medium bygget som en utvidelse av Gmail. Lanseringen av Buzz ble en PR-katastrofe for Google. Alle Gmail-brukere ble automatisk Buzz-brukere, og de kontaktene de hadde utvekslet flest e-poster med ble deres Buzz-kontakter. Gjennom kontaktlisten din i Buzz ble det dermed synlig for hele verden hvem du hadde kommunisert med i Gmail. Resultatet var søksmål og offentlige granskinger. Allerede i oktober 2011 ble Google Buzz lagt ned.
I 2010 var det allerede noen som mente at sosiale medier hadde skapt venne-inflasjon, som førte til et overfladisk forhold mellom mennesker. Napster-gründer Shawn Fanning og Dave Morin så en mulighet til å gjøre noe med dette, og lanserte appen Path i november 2010. Ideen med Path var at hver bruker maksimalt kunne ha 50 venner. Meningen var at appen skulle fremme mer ekte vennskap enn det de andre plattformene gjorde. Gründerne takket nei til et bud på 100 millioner dollar fra Google i 2011. I 2018 ble Path nedlagt.
I Kina hadde selskapet Tencent etablert seg med meldingsappen QQ for PC-er. I januar 2011 lanserte de en ny mobil meldingsapp, Weixin. Mottakelsen var avventende, men ut over året begynte brukermassen å vokse. I 2012 passerte Weixin 100 millioner brukere og byttet navn til WeChat.
WeChat har i dag en mengde ulike funksjoner, og beskrives som Kinas «everything app». I dag har WeChat over 1,2 milliarder aktive brukere.
I januar 2011 samlet tusenvis av Egyptere seg på Tahrirplassen i Kairo for å protestere mot landets diktator Hosni Mubarak. Tilsvarende protester pågikk samtidig i en rekke andre land i regionen. Felles for protestene, som etter hvert skulle få navnet «den arabiske våren», var at de ble organisert via Facebook, Twitter og andre sosiale medier.
I februar samlet 600 Facebook-brukere seg i Colosseum kino i Oslo for å delta på Oslo Facebook Event 2011. Arrangørene Nils Petter Nordskar og Vidar Osa var så fornøyde med konferansen, at de bestemte seg for å utvide den til tre dager året etter, og byttet navn til Social Media Days.
Snapchat og Google+
“Dude, I have an awesome idea!” sa Reggie Brown da han stormet inn på rommet til sin Stanford-kompis Evan Spiegel. Ideen var en app som gjorde det mulig å sende bilder som ville forsvinne av seg selv. Ingen av de to kunne kode, så de fikk med seg Bobby Murphy. I juli 2011 lanserte de mobilappen Picaboo.
Picaboo ble ingen suksess. Appen hadde få brukere, og potensielle investorer takket nei. Hvem vil vel dele bilder som forsvinner etter noen sekunder?
Men Evan Spiegel ga ikke opp. I september byttet appen navn til Snapchat, og sakte, men sikkert, økte antall brukere. I mai 2012 ble det delt 25 bilder hvert sekund på Snapchat, og da Android-versjonen av appen ble lansert i oktober det året, hadde de allerede passer en milliard bilder.
I juni 2011 lanserte Google sitt mest seriøse forsøk på å ta sosiale medier-tronen fra Facebook. Google+ hadde alle de samme funksjonene som Facebook, og mer til. Bilder, statuser, grupper, chat, videochat, arrangementer og lokasjonstjenester var tett integrert med Google-tjenestene mange allerede brukte.
Google+ vokste med rakettfart. En måned etter lansering hadde appen 25 millioner brukere, og ved utgangen av året hadde brukertallet passert 90 millioner. Selv om brukerne strømmet til Google+ i millioner, var det imidlertid lite aktivitet på plattformen. Mange av brukerne var knapt nok på Google+. De fikk automatisk en konto på Google+ når de brukte en annen Google-tjeneste. En rapport fra ComScore estimerte at hver bruker bare var 3 minutter på Google+ hver måned, mot 7 timer på Facebook.
Etter gjentatte endringer i strategi, ledelse og design, ble Google+ lagt ned i 2019, og med det var det også slutt på Googles forsøk på å etablere seg i markedet for sosiale medier.
I en undersøkelse fra Pew Research Centre i 2011 svarte 76prosent av tenåringene mellom 12 og 17 år at de brukte sosiale medier. 88prosent av disse sa at de hadde sett andre bli utsatt for ondskapsfull oppførsel en eller flere ganger. 15prosent sa at de selv var utsatt for ondskapsfull oppførsel.
I mai, like etter å ha kjøpt Instagram for en milliard dollar, tar Mark Zuckerberg Facebook på børs. Med en verdi på 104 milliarder dollar, er det den største børsnoteringen i USAs historie. Senere samme år passerer Facebook en milliard aktive brukere.
I morgen kommer del tre i vår serie om historien til sosiale medier. Med sosiale medier etablert som en del av hverdagen til folk flest, begynte nye formater å dukke opp. Med det begynte også de ulike plattformene å kopiere hverandre. Det som ble populært på én plattform, dukket snart opp på de andre.