#SOMMERPRATEN:
Anders sitt beste sommerminne inkluderer et a-ha coverband i Frankrike
Anders Westlie råder unge å jobbe ut i «det virkelige liv» i dagens sommerprat.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det Anders Westlie, seniorkonsulent i Rud Pedersen, som svarer i Sommerpraten.
– Hva skal du gjøre i sommer?
– Komme til hektene etter en morsom og travel vinter og vår! Men, særlig mye hvile blir det vel neppe med to gutter på fem og åtte år. Etter påbygning av hus, hvor utgiftene har økt i takt med rentenivået, blir det kortere aksjonsradius enn vanlig i år. Så det blir én uke med leid hus i Strømstad. Kona er fra Stord, så det blir også en tur vestover til det som blir kalt «Sommerøya». Akkurat den beskrivelsen er jeg, basert på over 20 års erfaring, fortsatt noe litt tvilende til.
– Hva er ditt beste sommerminne?
– Vanskelig å velge. Minnes særlig et år kona og jeg hadde en bilferie i Europa hvor vi uforvarende havnet oppe i en kombinert vin og musikkfestival i en liten by i Alsace. Det ble en hel dag og aften hvor hvitvin av ypperste klasse ble kastet etter deg og kvelden ble avsluttet med et lokalt a-ha tribute band. Vinen var utsøkt, musikken helt passe.
– Favoritt-is gjennom tidene?
– Kaster inn en brannfakkel her. Jeg er ikke noe utpreget is-person. Pistasj fungerer alltid og gjør seg godt i kombinasjon med sjokolade. Så ender stort sett alltid med å kjøre en forholdsvis safe linje i Royal serien til Diplom-Is.
– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden.
– Jeg er så heldig at jeg jobber i et byrå som virkelig satser på å gi unge og dyktige personer en mulighet i bransjen, så jeg må virkelig se opp for mange. Men, jeg vil også trekke frem Richard Apeland som virkelig er en person for fremtiden i PR-bransjen. Drivende dyktig kar som har blitt med på en oppstart.
– Uten å nevne noe fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– Jeg jobber mest med public affairs, og det er nok en noe mer dempet tilnærming til kampanjekonseptet rettet mot helt spesifikke interesser, og hvor det handler mest om prosess.
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Om man begynner i et byrå, mener jeg det på et tidspunkt er viktig å investere i å jobbe ute i «det virkelige liv». Enten det er i næringslivet eller i offentlig sektor. For å være en virkelig god konsulent synes jeg erfaring fra andre siden av bordet er noe alle burde ha.
– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?
– Jeg er veldig glad i å være ute og anser meg som fjellets mann, så det trekker nok i retning av 71 grader nord. Der skal jeg være såpass lite ydmyk å påstå at jeg tror jeg kunne nådd forholdsvis langt. Realiteten er nok at jeg raskt hadde blitt stemt ut av gruppen på grunn av åpenbare mangler på pedagogisk tilnærming og empati, samt en god dæsj egoisme i gitte situasjoner.