Social Media Days legger om profilen sin
Har sikret seg ny samarbeidspartner og legger ned lokale utgaver av konferansen.
– Vi vil teste ut et nytt produkt.
Det sier Bernt Roger Eliassen, som er daglig leder i Holi, byrået som står bak Social Media Days.
De har fått med seg byrået Andre Boller som samarbeidspartner når det kommer til å arrangere konferansen og har sett på forskjellige løsninger.
Sommerfest
Et av grepene de nå gjør er å flytte konferansen til rett før sommerferien og til å primært være en endagerskonferanse.
Temaet blir sommeravslutning og de avslutter den første dagen med en sommerfest. Dag to blir for dem som vil være med på ulike former for workshops.
– Vi vil teste ut et nytt tidspunkt for å se på tilbakemeldingene vi får, sier han.
Første gang Social Media Days ble arrangert var det som Oslo Facebook Event i 2011. Da ble kofernansen arrangert i februar, de siste årene har den blitt arrangert på i september, men nå er det altså 4. juni som er tidspunktet.
– Vi ønsker på sikt at dette skal være den største og mest populære SoMe-konferansen. Og i og med dette er et nytt konsept, så er vi spente. Men vi håper at vi skal overstige fjorårets antall, sier han.
Høsten 2023 ble konferansen arrangert over to dager på Ullevål stadion og det var rundt 450 påmeldte.
Målet er og å få med seg 200-300 på workshop på dag to.
– I og med at vi har hatt en del tilreisende, så ser vi at kostnaden for de tilreisende blir høyere når konferansen går over to dager, derfor er vi spent på hvor mange tilreisende vi får, sier han.
Lavere pris
En av utfordringen arrangører av konferanser opplever etter koronapandemien er at folk melder seg på konferanser seinere og seinere. Selv om det normalt sett ikke går utover totalantallet som melder seg på.
– Det gjør at man som arrangør sitter mer med hjertet i halsen enn vi gjorde før pandemien, sier han.
Derfor tar de og grep når det gjelder billettpriser, der det skal lønne seg å melde seg på tidligere.
Programmet til konferansen er ikke klart enda, men arrangørene vil ha tilbakemelding fra de som pleier å være med.
– I og med vi har så høy gjenkjøpsprosent tar vi lytterunder der du kan melde inn hva som er interessant, så vil vi prøve å tilpasse programmet litt, sier han.
Ett annet grep de har gjort er å droppe konferansene i byer som Stavanger, Trondheim og Tromsø.
– Vi så at det var ikke nok kundegrunnlag til å ha en egen konferanse i de byene, sier han.
Men i Bergen fortsetter de, der blir årets Social Media Days arrangert 21. mars.