Halvor Pritzlaff Njerve mener vi må ha det mer gøy på jobb.
Halvor Pritzlaff Njerve mener vi må ha det mer gøy på jobb.

MENINGER:

Disse to dagene med faglig påfyll viser at dette faget ikke har én riktig løsning

«På jobben min er det en del av strategien: Å ha det gøy på jobb!», skriver Halvor Pritzlaff Njerve og oppsummerer Social Media Days.

Publisert

Ikke gjør dette på sosiale medier!!!

Du må ta selfie!

Men ikke ta selfie, vær tydelig merkevare.

Men ikke vær tydelig merkevare for da ser de unge det som reklame, og det liker de ikke.

Men de elsker reklame, særlig på SoMe.

Så du må annonsere! 

Men du får ikke lov å annonsere. 

Det er ulovlig. Men samtidig ikke ulovlig å gjøre det som er ulovlig.

Så vær ekte og upolert, og bruk SoMe organisk. Men du MÅ annonsere, og gjerne med tydelig merkevareavsender. Vi har tall på at unge ikke bryr seg om det er logo eller ikke.

Men du kommer ikke gjennom som annonsør eller merkevare, for de hører bare på influencere.

Men vi satte opp annonser og da tjente vi masse penger og folk husket reklamen.

Dette var Social Media Days 2023 oppsummert, for meg.

SÅ HVA I ALLE DAGER SKAL VI GJØRE DA?!

Jeg tror vi skal ha det gøy. Ha det moro med det du lager, for det skinner faktisk igjennom.

På jobben min er det en del av strategien: Å ha det gøy på jobb!

Først og fremst tenker jeg disse to dagene med faglig påfyll viser at dette faget ikke har én riktig løsning. Fantastiske caser som viser at både upolert og polert funker. 

Dét er jo også GØY! 

Forvirringen tror jeg oppstår når vi tenker på brukerne av sosiale medier som en veldig homogen gruppe. Det vet vi jo alle at de ikke er.

Tallene viser at mellom 50 og 80 prosent av hele landet er på en eller flere plattformer.

Det er ikke ett svar, med to streker under, som avgjør om du lykkes eller ikke.

Fasiten er at det ingen fasit.

Klisjé? Ja.

Sant? Også ja.

Med å ha det gøy mener jeg også at vi skal tørre å prøve. Ha rom for å feile.

Nøkkelen er vel heller å gå i tallene og seg selv og evaluere hvordan det gikk.

Å feire det å plumpe skikkelig, like mye som vi feirer suksessene, er sunt.

Hvorfor er det strategisk å ha det gøy? Fordi det får deg til å se muligheter og prøve ut ting på en ny måte. Ikke bare er det mye lettere å jobbe fem dager i uka på en mobilskjerm om du faktisk gjør det med glede, men jeg tror nettopp denne gleden vil være med på å skape genuint innhold.

Innhold som betyr noe for deg, for bedriften eller for mottakeren.

Gjerne alle tre.

Men ikke på én gang. Da blir det for mye.

Vi må ta én ting av gangen.

Som vi nå vet.

Min erfaring, fra både store produksjoner med proft kamera og drone, til mobil og livesending, er at det er mange veier til Rom. Drone er ikke nødvendigvis mer riktig eller feil enn en livesending med en 4 år gammel telefon. 

Virkemiddelet kan variere, men det viktigste tror jeg starter med å finne ut «Hvorfor vil vi poste dette?». Har vi ikke noe godt svar der, må du tilbake til ChatGPT eller kollegene dine (gjerne begge deler) og finne ut hva og hvorfor.

Etter 782 foredrag under Arendalsuka om AI vet vi at de kjedelige tingene trenger vi ikke gjøre lenger. Da er du ganske attraktiv som arbeidsgiver når du promoterer og viser at her er det gøy å jobbe! Så: GJØR DET MORO!

———————————————-

Denne teksten er en utvidet versjon av et innlegg Njerve skrev på sin LinkedIn-profil. Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS