De 7 bud for merkevarebygging
Hva Bielke&Yang tror på fra et merkevare-perspektiv.
(Ingensteds): – Jeg har notorisk sterk tro på at dette er grunnforutsetninger for å skape et godt og varig produkt.
Det sa Aksel Overskott, rådgiver og prosjektleder i Bielke&Yang under Frend sitt eCommerce-event i Oslo onsdag.
Sammen med sine partnere, streber designbyrået etter å skape merkevarer som er gjenkjennbare og entusiastiske, uansett hvor du støter på dem.
Her er de sju essensielle prinsippene de står fast ved for å oppnå suksess innen merkevarebygging:
Bli kjent med menneskene
– Vi jobber med et mangfoldig utvalg av kunder, fra små oppstartsbedrifter til etablerte gigantiske merkevarer, sa Overskott.
Bielke&Yang understreket behovet for å dykke dypt og virkelig forstå menneskene bak merkevaren. De spurte «Hva driver dem?», «Hvordan jobber de?» og «Hva er deres lidenskap og frykter?».
– Å bygge sterke merkevarer starter ofte med å samle idérike personer med ulike ferdigheter som utvikling, koding, fotografering og historiefortelling, sier han.
– Dette felles teamet blir en kraft som løfter merkevaren til nye høyder, legger han til.
Forstå landskapet
Talerne oppfordret også til nøye kartlegging av produktkatalogen man jobber med.
– Vi må finne et helhetlig bilde, uttrykte Tobias Heselius, grafisk designer i Bielke&Yang.
De betonte viktigheten av å skape en prototyp, noe som er klikkbart, for å virkelig forstå helheten og navigere gjennom ulike prosesser.
– Det er avgjørende å ha en helhetlig forståelse av produktkatalogen og hvordan den kan forbedres. Det kan innebære alt fra total redesign til forbedring av deler av e-handelssystemer, fortsatte Heselius.
Husk særpreget
– Et garnnøste og en kjole er ikke det samme, uttrykte Overskott.
– Produkter er ulike og må behandles ulikt, fortsatte han.
Overskott la vekt på behovet for å tilby forskjellige opplevelser for ulike produkter.
Digitale opplevelser bør ta hensyn til produktets unike egenskaper og behovet for å sammenligne dem.
Tenk på flere kanaler
– Nettbutikken bør være en del av et større økosystem som inkluderer ulike kanaler og plattformer, sa Heselius.
– Balansen mellom disse kanalene er nøkkelen, la han til.
De diskuterte behovet for å finne balansen avhengig av din tilstedeværelse i sosiale medier og nettbutikkens rolle, og poengterte at målet er å skape en samordnet opplevelse.
– Er vi superaktive i sosiale medier og har en engasjert kundegruppe der, da trenger vi kanskje ikke fokusere på det på nettsiden. Da kan vi fokusere på direkte salg, fortsatte han.
La følelsene ta plass
– Siden skal lastes inn som refrenget til en jazzlåt, uttrykte Overskott.
Videre minnet de om viktigheten av å skape en unik digital stemning som skiller seg ut.
– Når man først har bygd noe fysisk, må vi ta vare på det. Samarbeid med partnere som forstår denne følelsen og bygg opp en konkurransefordel, tipset Heselius.
Gjør det enkelt og gøy
Bleie&Yang uttrykte sin tro på at glede og enkelhet i administrasjonen av en nettside er nøkkelen til et bærekraftig produkt.
– Det skal være enkelt og gøy å jobbe med, sa de og advarte mot å miste kreativiteten hvis administrasjonen blir kjedelig.
Vær klar for i morgen
Selv etter lanseringen av den nye nettbutikken er arbeidet ikke ferdig. Bielke&Yang understreket viktigheten av å samarbeide med ambisiøse partnere for å identifisere muligheter som kan styrke merkevaren.
De påpekte at merkevaren konstant utvikler seg, og sa:
– Da må vi jobbe videre sammen med disse ambisiøse partnere våre.