Slik lyktes MYYK med sine kampanjer
Simpleness fortalte om de 10 suksesskriteriene som gjorde at MYYK lyktes.
(Ingensteds): – En skalerbar nettbutikk er nøkkelen i 2023.
Det sa Halvard Simonsen, rådgiver i Simpleness under Frend sitt eCommerce-event i Oslo onsdag.
Overbevis kunden
Simpleness tok på seg utfordringen med å etablere, lansere og skalere en ny merkevare i en bransje dominert av tunge, tradisjonelle aktører med en tendens til å satse på lavpris-kommunikasjon.
Deres mål var tydelig: å sette livsstil og kvalitet først, samtidig som de skulle overbevise kundene om at MYYKs direkte-til-forbruker-modell tilbød det beste sengetøyet for pengene.
Simonsen forklarte at de visste de ikke kunne konkurrere med de etablerte gigantene i tradisjonelle medier.
Derfor eksperimenterte de seg fram til en kanalmiks som inkluderte betalt annonsering på Meta, sponsede søkeord, Google Shopping, samarbeid med influensere i forskjellige størrelser og engasjement i podkaster.
– Vi satt et tak for kundeanskaffelse og begynte å eksperimentere med kanaler og budskap for å skaffe de mest verdifulle kundene til lavest mulig kostnad, sa Simonsen.
Lønnsom skalering
Målet deres var alltid lønnsom skalering og full kontroll over markedsføringsbudsjettet.
Gjennom bruk av kohort-analyser kunne de spore kundeverdien fra ulike kampanjer og kanaler, noe som informerte beslutninger om hvordan de skulle skalere.
Når det kom til teknologien bak suksessen, valgte MYYK Shopify og hadde planer om å gjøre løsningen sømløs i kombinasjon med Sanity.
Dette ga dem en solid e-handelsplattform samtidig som de fikk frihet til å tilpasse innhold til forskjellige flater.
De brukte Stripe og Vipps for betalinger, Klaviyo for nyhetsbrev og automatiserte e-poster, og Yotpo for å berike nettsiden og markedsføringskanaler med anmeldelser. All data ble sporet og analysert for kohort-analyser av kundeverdi.
Solid avkastning
Resultatene var imponerende. Kundeverdien økte med 30 prosent etter 90 dager, og forholdet mellom kundeverdi og kundekostnad var over 8.5.
Dette indikerte at MYYK fikk en solid avkastning på investeringen for hver ny kunde de skaffet. Nettbutikken hadde en konverteringsrate på over 2 prosent for kjøp og over 35 påmeldinger til nyhetsbrev hver dag.
Men kanskje det mest bemerkelsesverdige var MYYKs tilstedeværelse på Instagram. På bare seks måneder opplevde de en femdobling i følgertallet med en engasjementsrate på 3 prosent.
– Vi bygget også opp et lojalt nettverk av mirko-influensere og native-produsenter som skulle hjelpe med å spre og vokse MYYK videre.
– MYYKs første driftsår har vært intet mindre enn en suksesshistorie, med en vekst fra 60.000 til over 1.5 millioner i månedlig omsetning, avslutter han.