Social Media Days:
– Det holder ikke å bare annonsere på Facebook lenger
Thomas Moen mener det er klokt å spre annonsene på flere ulike sosiale plattformer.
(ULLEVÅL): Thomas Moen i Moen & Co snakket om annonsering i sosiale medier under Social Media Days i Oslo.
– Jeg tror jeg har drevet med annonser på Facebook i 15 år, og veldig mye har endret seg. Før var dette veldig enkelt, nå har det blitt ganske vanskelig, sa Moen fra scenen.
Utfordringer
Han mener at flere forhold gir nye utfordringer for de som bruker sosiale medier til annonsering.
– Når jeg snakker med markedsførere i dag, opplever jeg at det er en blanding av panikk og usikkerhet rundt hva som skjer innen SoMe-markedsføring.
– Tracking blir vanskeligere, og organisk innhold dør raskere ut. Slik er det i alle fall hos de nettbutikkene jeg jobber med.
Mange er blant annet for unøyaktig når de planlegger sin bruk av annonser.
– Flere bruker for mye til på SoMe uten å måle effekten av det de gjør. Veldig mange har rett og slett ikke kontroll på tallene sine, og de vet ikke hvor mange som ender opp med å bli kunder, sa Moen.
Undervurderte plattformer
Veldig mange bedrifter og selskaper benytter seg av Metas plattformer (Facebook og Instagram) når de skal annonsere.
Moen mener ikke nødvendigvis at dette er et dårlig valg. Men han ga råd om å også utforske andre muligheter.
– Jeg ville fortsatt startet med å lykkes med annonser i Meta, og få kontroll på det først. Men det finnes andre steder, som Snapchat og Pinterest, som er ganske undervurdert selv om de er svært lønnsomme for mange.
Han omtalte «TikTok» som et wildcard på grunn av utfordringene med datainnsamling. Samtidig sa han at Google alltid er et nyttig sted å være for effektiv annonsering.
Må være flere steder
Ut fra Moens beregninger, er Pinterest den klart billigste kanalen for annonsering. Her kan man nå 1000 mennesker for bare 11 kroner i snitt.
Denne summen ligger på 82 kroner på Facebook, 44 kroner på Snapchat, 59 kroner hos Google og 27 kroner hos TikTok.
Moen fremhevet viktigheten av å ha en «plan B» når Facebook slår feil. Mange har opplevd vanskeligheter med å annonsere på Facebook på grunn av uklare retningslinjer for innholdet de publiserer.
– Det holder ikke bare å annonsere i Facebook lenger. Du må ha flere kilder for trafikk, selv om du kanskje er mest lønnsom på Facebook. Snapchat har vært en «lifesaver» for mange av våre kunder, og der finner man faktisk flere aktive brukere enn på Instagram i Norge.
Roboter blir viktigere
En av trendene som Moen snakket om, handlet om kunstig intelligens i annonsering.
– Robotene har tatt over mye. Det er selvfølgelig kipt for oss som jobber med annonser, men vi ser at annonser som er generert av AI ofte gjør det bedre enn de som lages fullt og helt av mennesker.
Moen avsluttet sin del på Social Media Days med å snakke om annonsering generelt. Han mener at uansett hva man går for, er det viktig å satse på historier som appellerer til følelser.
– Fortell de gode historiene, det har alltid fungert og vil fungere i morgen også.