Amalie Raastad

Social Media Days:

Derfor bør dagens merkevarer se på sine sosiale medier-strategier når folk har dårligere råd

Mener mange bør bli mye flinkere på å tenke organisk rekkevidde.

Publisert

(Ullevaal):– De allerede eksisterende merkevarene bør bruke den tiden vi er inne i nå til å styrke seg på sosiale medier.

Det er Amalie Raastad, fagleder sosiale medier i Digital Oppturs råd til merkevarer som vil holde på kundene sine nå i tider der forbrukerne opplever at alt blir dyrere og folk får dårligere råd. 

På dag to av årets Social Media Days var hun på scenen for å fortelle om viktigheten av å jobbe med strategier i sosiale medier. 

Lojale kunder sørger for salget

Hun har noen svært klare anbefalinger å komme med.

Ett av dem er at eksisterende merkevarer bør bruken tiden vi er inne i godt nå. 

– For forbrukerne har tillit til dem og troverdighet til dem og da er det lettere for dem å overgå kjøpsbarrieren om de har dårligere råd, for man kjenner allerede til merkevaren, sier hun til KOM24.

Og hun mener det er rein merkevarebygging som er tingen nå,

– For da får man et slags forhold til den målgruppa på de ulike kanalene. Om du har en god merkevarebyggende strategi på sosiale medier vil du og bygge brandet ditt sterkere og da vil du og få et bedre forhold til forbrukerne dine, som gjør at de også snakker varmt om deg til venner, kollegaer og familie og man vil få en sterkere posisjon i markedet for du har en lojal kundegruppe, peker hun på.

Raastad peker på at selv om kjøpsvilligheten til kundene går ned, har du fortsatt lojale kunder som kan være med og holde salget stabilt.

– Betyr det at det da er enda mer krevende for nye bedrifter og må de da være enda mer beviste på måten de jobber med sin merkevarestrategi?

– Ja, det vil jeg si, sier hun. 

Det er ikke fordi det nødvendigvis er veldig vanskelig å nå fram. Hun sier det som er veldig viktig er at fra scratch bygger brandet sitt sterkt, får fram sine verdier og hvordan de er unike og hvilke fordeler de har, så de og får bygd seg opp en lojal kundegruppe som kan komme tilbake til de. 

– Vil få mer troverdighet

– Men det er viktig at de og har en konkret strategi på det, for det funker ikke nå å bare pøse ut med annonser og ikke ha noen klar strategi på det organiske som er med på å bygge merkevaren sterkere, understreker hun. 

Hennes tips er at man ser over merkevarestrategiene sine minst hver sjette måned, for det skjer så mye nytt i sosiale medier hele tiden.

Raastad sier at det er en god del som ikke har fokus på det organiske når det kommer til sosiale medier spesielt. Blant annet for de tenker det er vanskelig å nå ut til målgruppen i det organiske.

– Men er man flink vil man alltid få mer troverdighet og det er større sannsynlighet for at noen kjøper noe i det betalte, for de to henger så godt sammen, sier hun.

Hun er og klar på at man bør prioritere noen få sosiale medier-kanaler. 

– Det er bedre med fullt fokus på en kanal, enn å holde en kanal du ikke får noe ut av i live, for det går utover troverdigheten, sier hun. 

 

Powered by Labrador CMS