Det er Andrea Hopen og Anna Karoline Gamme fra Publicis Starcom som skal representere Norge i Cannes i juni.
Det er Andrea Hopen og Anna Karoline Gamme fra Publicis Starcom som skal representere Norge i Cannes i juni.

Andrea og Anna Karoline sikret seg tur til Cannes Lions

Ved å unnlate kvinner i Norge å vippse på kvinnedagen vil Andrea Hopen og Anna Karoline Gamme trekke oppmerksomhet til kvinner som faktisk ikke har kontroll over egen økonomi.

Publisert

I Young Lions Media Norge var det 14 håpefulle team som kjempet om den gjeve prisen til å representere Norge i Cannes i juni. 

Det var da Andrea Hopen og Anna Karoline Gamme fra Publicis Starcom som trakk det lengste strået med caset «Huffda! You are a woman».

Briefen fra CARE ønsket å få mediestrategisk løsning på hvordan de kunne fremme arbeidet med spare- og lånegrupper for kvinner i uland der mange ikke får lov til å ha kontroll på egen økonomi. 

Disse gruppene blir arrangert av kvinner i lokalsamfunnet, og har allerede vist positiv økonomisk vekst i lokalsamfunn de er en del av for både menn og kvinner. 

– Vinnerne utmerket seg med at de gjennom sin mediestrategiske tilnærming og veldig tydelige kreative uttak, viste at de hadde forstått oppgaven og utfordringene Care står overfor på en utmerket måte. De tok ideene helt ut i presentasjonen og hadde satt sammen en medieplan som juryen ble svært imponert over, sier Torstein Rafgård fra OMD, som var faglig ansvarlig i juryen.

Briefholder CARE var også svært imponert over nivået på alle cases som ble levert. Det var spesielt vinnerens vilje til å provosere og bygge bro som utpekte seg.

– Caset til Andrea og Anna dro utfordringene hjem til Norge, og på samme tid vekker engasjement, sinne og frustrasjon når kvinners rettigheter til å ha kontroll over egne penger forsvinner også her hjemme. Forhåpentligvis vil dette trigge en direkte call-to-action, forteller Marthe Pettersen jurymedlem fra CARE.

Juryen presiserer at det var svært høy faglig kompetanse på tvers av alle lag og byråer, og det var sterk rift om de neste plassene på pallen. 

Teamene jobbet med briefen under selve kvinnedagen 8. mars, og dette inspirerte mange av dem. 

Andreplassen går til Ida Kristin Knarvik og Hanna Oftedal Negård fra OMD med caset «#investerihenne». Tredjeplassen gikk til Filip Buberg og Hans Landmark Hytten fra OMD med caset «Don’t Care?».

Powered by Labrador CMS