Andrea og Sebastian til topps i Young Lions Digital: – Min siste mulighet
Andrea Lütken og Sebastian Pandonis skal representere Norge i Cannes i juni.
– Det føles fantastisk og veldig gøy på en gang, sier Andrea Lütken til KOM24.
Onsdag kom avgjørelsen om at hun og Sebastian Pandonis gikk helt til topps i INMAs nasjonale konkurranse Young Lions Digital – og dermed får representere Norge i den internasjonale konkurransen Young Lions Competitions i Cannes i juni.
– Dette er min første deltagelse, men også min siste mulighet.
Lütken er 30 år, og det betyr at dette er hennes siste mulighet til å delta i Young Lions Competitions.
– Jeg er fortsatt ung, men får ikke blitt med på dette igjen, så veldig gøy å få muligheten. Sebastian derimot var med i fjor og er bare 23 år gammel – så jeg er sikker på at han kommer til å være med flere ganger, sier hun.
Lütken sier det er en seier i seg selv å vinne den nasjonale konkurransen, men røper at de går for seier.
– Vi skal gjøre det vi kan for å vinne i Cannes.
Teamet opp for konkurransen
– Vi takker for en strålende innsats fra alle team, og gratulerer Sebastian og Andrea med årets seier. Vi gleder oss til å følge de videre i den internasjonale finalen, og ønsker de masse til. De vil naturligvis også bli hedret i årets Gulltaggen i mai, sier daglig leder i INMA, Camilla Grund, i en pressemelding.
Årets Cannes Lions går av stabelen 19-23 juni i år, og hvert år arrangeres en konkurranse for unge kreatører som kalles Young Lions Competitions.
Her konkurrerer unge team fra hele verden i ulike kategorier om å bli «verdensmestere» innen kreativitet. For å komme dit - og konkurrere mot resten av verden - må man vinne en nasjonal konkurranse først.
Og det er bransjeorganisasjonen INMA som samarbeider med Cannes Lions om å sende et team til den digitale kategorien.
Lütken og Pandonis jobber begge som kreatører i Anorak, og selv om de ikke er et fast team til daglig, gikk de sammen i kampen om plass i Young Lions Digital 2023.
– Vi jobber mye på tvers i byrået, så vi har jobbet sammen før. Men denne gangen var vi de eneste to som var unge nok til å delta, så derfor ble vi en duo. Og det synes jeg har fungert ypperlig. Vi hadde en god idé, og gleder oss til å representere Norge i digital, sier Lütken.
Hele 17 ulike team konkurrerte i denne kategorien.
Stakk seg ut
– Vinnerteamet utmerket seg med en ide som både var modig og nytenkende, samt at konteksten for løsningen styrket løsningen betraktelig. Dette kombinert med en smart måte å få inn faste givere for Flyktninghjelpen (NRC) gjorde at teamet gikk hele veien til Cannes, sier jurygeneral Simen Hanssen.
Det er storjuryen i Gulltaggen som har foretatt juryeringen – som ble mektig imponert over vinnernes idé.
– Gaming har for lengst gått fra å være nisje til å bli en aktivitet med bredt nedslagsfelt i befolkningen. Krigsspill er en arena de fleste bedrifter og organisasjoner enten prinsipielt holder seg unna eller ikke forstår hvordan de skal utnytte, opp mot sine mål, begrunner juryen, og legger til at duoen på vegne av årets oppdragsgiver har klart å gjøre nettopp dette.
Videre begrunnes det at Lütken og Pandonis har skapt en løsning som både leverer veldig sterkt på det emosjonelle planet, samtidig som de innfører en mekanikk som gjør det er enkelt å bli fast giver til Flyktninghjelpen (NRC).
– Juryen tror ideen både ville ha levert på å skape bred oppmerksomhet og skape gode resultater.
Juryen avslører at det var høyt nivå på både jobbene og selve presentasjonene i år.
– Andrea og Sebastian klarer å stikke seg ut blant denne meget kompetente gjengen. En samlet jury er overbevist om at dette teamet vil gjøre en sterk jobb i Cannes på vegne av Norge.