Andreas Wabø vil ikke gå for fort fram når Burson skal reise seg igjen som byrå. Bildet er fra Arendalsuka i august.

Endelig går det oppover for Burson: – Fått veldig mange søknader

Likevel vil byråleder Andreas Wabø gå forsiktig fram når de skal oppbemanne.

Publisert

Nylig kunngjorde Burson at de ansetter Hamza Ali fra politikken, nærmere bestemt Arbeiderpartiet.

Planen er å fortsette i samme spor. Derfor har byrået nå lyst ut seks stillinger til.

– Vi har fått veldig mange søknader. Det er over 120 søknader på fire til fem uker, og det er veldig kvalifiserte folk, sier byråleder Andreas Wabø til KOM24.

Bransjen

I august skrev KOM24 om byrået, som de siste årene har vært nødt til å nedbemanne kraftig.

Da var de 35 ansatte i Norge, etter at BCW og Hill+Knowlton slo seg sammen og ble til Burson.

Burson eies av det britiske konsernet WPP.

Wabø tror antallet søknader de har fått inn, kan si noe om situasjonen i bransjen.

– Det kommer an på hvilken side av bordet du sitter på. Det har jo vært noen krevende år for mange. Mange arbeidsgivere har vært avventende, i beste fall. Som byrå har man hatt nok med å holde kostnadene nede, sier han.

De seks nye som skal inn vil tiltre i litt ulike stillinger. Wabø sier at det i hovedsak vil dreie seg om stillinger på «mid level og senior», og at de ser etter folk med kompetanse innen public affairs, virksomhetskommunikasjon og strategi.

– Vi har fått veldig mange søknader fra management consulting-bransjen, og det tror jeg viser at vi treffer på den posisjonen vi ønsker å ha, sier han.

Optimist

Som flere andre i PR-bransjen, ser Burson-sjefen på 2025 med forsiktig optimisme.

– Vi skal være forsiktige med tempoet på det vi gjør nå. Det blir ikke noe ellevilt race, men vi vil bygge stein på stein. De seks vi ser etter kommer heller ikke til å komme helt samtidig, men gradvis.

Optimisme uttrykte han også i august, men nå er det ekstra oppløftende å se at de faktisk kan ansette folk.

– Det er selvfølgelig veldig positivt. Nedbemanninger er aldri gøy, men vi har som mange andre vært nødt til å tilpasse oss det markedet vi er i. Vi har brukt de siste to årene på en «restart», og det å posisjonere selskapet på nytt. Nå ser vi en positiv effekt av det med økt attraktivitet i markedet.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS