Smørblid etter oppstarten
Tre måneder etter oppstart er gjengen i Smør klare for å vokse.
– Det har vært ekstremt gøy. Det er noe helt eget med å bygge opp fra bånn av og jeg har med meg to superflinke folk som virkelig kan det de gjør. Jeg tror ikke jeg har hatt det så gøy på jobb noen gang.
Det sier Alexander Solbakken som er byråleder og partner i det nye Petter Stordalen-byrået Smør.
– Gått over all forventning
Han kom til byrået fra TRY hvor han var teknologirådgiver og KI-ekspert for å bygge opp et eget techselskap.
Tanken med Smør er at de skal jobbe direkte med egne kunder, men også være partner innen kreativ teknologi for andre byråer innen reklame, PR og design.
Nå har de vært i drift i litt over tre måneder.
– Det har gått over all forventning i år og neste år ser det minst like bra ut, sier han.
Han sier at overgangen fra å jobbe i store TRY til lille Smør har gått bra.
– Det er masse flinke folk i TRY, men det sitter jo sykt flinke byråer andre steder i Oslo også som det er gøy å få jobbe med, både på designsiden og reklamebyrå. Og så er det litt mer mangfold i kultur blant byråene, sier ham.
I dag er byrået tre ansatte, men planen er å vokse i 2025 og de skal ha inn minst en, men trolig to nye teknologer i løpet av året.
Selv om det har vært tøffe tider, særlig for reklamebyråene, de siste årene, mener Solbakken pågangen har vært bra.
Monopol
– Vi har jo et slags monopol, særlig inn mot det å drive teknologiutvikling, særlig inn mot reklame. Det er ikke noen andre teknologibyråer som har det fokuset, sier han.
Han sier at de får inn både direktekunder, byråsamarbeid og interne samarbeid på tvers.
– Det har egentlig kommet inn gjennom alle de kildene vi hadde tenkt, sier han og fortsetter:
– Interessen er veldig stor. De kommer stadig med, «kan vi gjøre dette», «går det an?» Vi hjelper dem på ideer, og av og til så blir det prosjekter av det og, sier han.
Solbakken sier at de er ganske godt booket for første halvår av 2025 allerede og sier at om det fortsetter sånn er det bare å bygge videre.
– Men jeg ikke noen ambisjon for å vokse til 60 stykker bare for å prøve å fylle et behov der, sier han.
Smør sitter sammen med de andre i Storm Communications, Storm Samfunn og SMEH, men de har og en rekke kunder som er konkurrenter til de tre andre. Derfor sitter de for seg selv inne på et eget rom.
Selger internt
Men de samarbeider også internt.
Marius Parmann og Peter Markovski i henholdsvis Storm Communications og Storm Samfunn sier at alt skal skje på kundens premisser og at målet er ikke å bredde denne kunden i seg selv.
– Det er det vi trodde og har sett var realiteten, er at også at mange av våre eksisterende kunder kan vi introdusere for det Smør kan levere, og de blir «wowet» av det og ser at dette er med på å forsterke det vi allerede skal gjøre, sier han.
For Storms del så er det med på å knytte kundene enda tettere på dem ved at de ser at her får de utviklet ting som skjer i tett samarbeid.
– Da de vet at det er godt koordinert og konsistent med den jobben vi bidrar med og de slipper å knytte noen som ikke vi kjenner til har laget, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no