Slutter i Bloom og starter for seg selv: – Det kjennes veldig godt og riktig
Egentlig skulle Ane-Kamilla starte opp for seg selv, men på bursdagen sin fikk hun tidenes presang.
– Jeg hadde egentlig tenkt å starte for meg selv, men så fikk jeg vite at Silje var med og vipps, så var vi et byrå.
Det sier Ane-Kamilla H. Eriksen til KOM24.
Nå når 2025 er i gang har hun og «jobbkona» Silje Thoresen sagt opp jobbene sine i Bloom og etablert byrået Fredag.
Da skal de ta med seg det beste de har lært fra å jobbe både på byrå- og kundesiden og jobbe med strategisk innholdsutvikling.
Dette er en drøm Eriksen har hatt i flere år allerede og for 2 1/2 år siden sa hun faktisk opp jobben sin for å starte for seg selv, men tok ikke steget.
– Feiget du litt ut da?
– Da feiget jeg litt ut og ble overtalt til å bli. Men det er jeg glad for nå, for jeg har lært veldig mye på den tiden. Men NÅ er jeg klar, sier hun og ler.
De siste årene har hun vært en del av ledergruppen i tidligere Hyper og ledet innholds- og performancerådgiverene der, men i september sa hun opp jobben sin i det nyfusjonerte Bloom.
Hun sier at hun er veldig trygghetssøkende av seg, men at hun foreløpig ikke har angrep på valget om å prøve seg selv.
Først var tanken å starte for seg selv, men for en stund siden fikk hun vite at Thoresen og ville være med på planene.
Hun sier det at Thoresen er med gjør det hele tryggere.
– Hun er en av de råeste strategene jeg kjenner, sier hun og forteller at de har hatt en drøm om å starte byrå sammen lenge, men at det ble akkurat nå var tilfeldig.
Thoresen var strategidirektør i Hyper og ble så Senior Brand and Strategy advisor da de ble til Bloom.
Nå sier Eriksen det skal bli spennende å stå på egne bein og teste ut det de har lært. Eriksen sier at deres verdiforslag er at de tror på de små nettverksbyråene. Derfor skal det bare være de to og så kommer de til å trekke på nettverket sitt for å hente inn den kompetansen de trenger til å løse de konkrete oppgavene.
– Vi har opparbeidet oss masse gode bekjentskaper rundt omkring, det høster vi av nå, sier hun og fortsetter:
– Vi tror at det er behov for et spesialistmiljø for strategisk innholdsmarkedsføring i Norge. Vi opplever at merkevarer i stor grad etterspør hjelp til å finne ut hva slags innhold de skal lage, til hvilke kanaler og hvordan de skal gjøre det på en enklere og mer effektiv måte enn med sine eksisterende byråer.
Hun mener at en av årets trender er at det å skreddersy det kundene trenger og trekke inn den rette kompetansen er en av dem.
– Slik sett er vi et nytt byrå i rekken av nye mindre spesialistmiljøer, som bryter ut av de større byråene, for å fokusere på nettopp det kundene etterspør - og ikke «pushe på» alle andre tjenester og kompetanse som finnes i fullservicemiljøene. Vi tror dette er mer bærekraftig – både for kundene våre og for oss.
Nå gir de to kvinnene seg selv tolv måneder på å lykkes. Og Eriksen har troen.
– Det kjennes veldig godt og riktig. Det viktigste for meg er å lære masse, sier hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no