I april slår Hålogaland Kraft og Nordkraft seg sammen, da er det lokale byråer i Harstad og Narvik som har laget kommunikasjonskampanjen
I en konkurranse mellom seks ulike byråer var det merkevarebyrået Anew Branding som vant og fikk lage kampanjen som skulle fortelle om fusjonen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Fra og med 1. april blir sammenslåingen av Hålogaland Kraft og Nordkraft et faktum. De har lenge jobbet for å en fusjon som begge parter kunne være enig om. I den anledning lyste de ut en konkurranse mellom seks byråer i regionen om å få lage en kampanje som fortalte om fusjonen.
– Dette var et oppdrag vi skulle vinne, sier strategisk rådgiver og partner i Anew Branding Øystein Ulvær i en pressemelding.
– Dette er to av de største selskapene i Harstad og Narvik. To byer som tradisjonelt har konkurrert på mange arenaer, men som de siste årene har vist en vilje og evne til å samarbeide om prosjekter som bidrar til vekst for hele regionen. Denne fusjonen er et godt eksempel på slik samarbeid.
«For ei lys fremtid i nord»
Kraftselskapene som skal slå seg sammen har lagt bak seg mer enn 100 års historie. Begge selskapene har over lang tid hatt stor betydning for sine lokalsamfunn, og bidratt med store sponsormidler og støtte til allmennyttige formål
– Når de nå fusjonerer blir det viktig å skape trygghet om at denne støtten ikke svekkes, men derimot styrkes som følge av økt konkurransekraft i markedet, sier han.
– Konseptet «For ei lys fremtid i nord» handler om å skape nettopp den tryggheten, og samtidig vise at man sammen er enda bedre rustet til å møte fremtidens energibehov, og bidra til å bygge bærekraftige lokalsamfunn. Denne historien ønsket vi å fortelle gjennom de som til enhver tid jobber for å sikre at alt bare fungerer, utdyper Ulvær.
Slo ut fem andre byråer i pitchen
Kommunikasjonsansvarlig i Nordkraft, Vigdis Bogholm er svært fornøyd med resultatet, og at lokale krefter kunne hjelpe til å løse fusjonen. Anew er lokalisert i Harstad, og med seg på laget hadde de filmproduksjonsselskapet Josu Media fra Narvik.
– Vi er heldige som har muligheten til å be om tilbud fra seks kvalifiserte byråer i vår region. Den lokale forankringen er helt essensiell for oss. Det var aldri aktuelt å søke samarbeid med et byrå sørfra, sier Bogholm i pressemeldingen.
– Vi falt veldig for den ideen Anew presenterte for oss. De forstod raskt oppgaven, og viser at de er et byrå med strategisk kompetanse og kreativ kraft. Det er viktig for oss, sier hun.