Skal lage Nord-Norges største kompetansemiljø innen visuell kommunikasjon
– For oss er det nesten viktigere at vi jobber med kunder som tør å la seg utfordre og gjøre tøffe ting.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– For oss er det nesten viktigere at vi jobber med kunder som tør å la seg utfordre og gjøre tøffe ting. Vi vil engasjere, vi er ikke det selskapet som vil foreslå en stor bannerkampanje. Styrken vår er å bruke film og eventer for å få ting til å skje og få folk til å flytte seg.
Det sier Martin Meisterlin, som er daglig leder og strategisk rådgiver i Deadline media på Sortland i Vesterålen. Firmaet har og kontorer i Bodø.
I fjor sikret de seg en rammeavtale for kommunikasjon og markedsføringstjenester med Iris Salten IKS, som er Saltens største renovasjonsselskap.
Men Meisterlin sier de ser på Iris som mer enn et renovasjonsselskap.
Utfordre og gjøre tøffe ting
– Det er folk som er kjempekule og som vi gjør mye morsomt med. De er frampå kommunikasjonsmessig. For oss er det nesten viktigere at vi jobber med kunder som tør å la seg utfordre og gjøre tøffe ting. Vi vil engasjere, sier han.
Rammeavtalen har en verdi på rundt 3,3 millioner kroner og det var totalt fem selskaper som var med og kjempet om kontrakten. Vinneren ble alså Deadline media, som og hadde deler av kontrakten fra før av.
– Grunnen til at vi valgte Deadline, var at vi opplevde at teamet har en solid forståelse av Iris. De har også klare tilbakemeldinger på hvor skoen trykker for å løfte kommunikasjonen videre. Deadline har et faglig sterkt team som viser med hele seg at de er motiverte til å dra lasset videre sammen med oss, og da ble ikke valget så vanskelig, sier markedsansvarlig i Iris, Pernille Kolsing i en pressemelding.
Deadline media og film AS er ikke noe vanlig filmproduksjonsselskap. Selskapet ble etablert i 1992 og har i mange år produsert nyheter for TV 2 og de har bidratt med foto og klipp til dokumentarer for NRK. I 2015 begynte de å arrangere sin egen musikkfestival, Fæsterålen, som igjen fører til at de arrangerer andre eventer og driver med visuell historieformidling.
Meisterlin sier de er et filmproduksjonsselskap som og driver med kommunikasjon. Og ambisjonene er skyhøye.
– Vi vil bli Nord-Norges største kompetansemiljø på visuell kommunikasjon, sier han.
«Nordnorske merkevarer trenger gode nordnorske byråer»
Men når du har hovedkontor i en by med 12 000 innbyggere og avstandene er store, skaper det visse utfordringer også. Og det forplikter på hva slags folk man ansetter.
– Vi ansatte nylig en person i Harstad. Det er en måte vi må tenke på , vi må ansette på kompetanse og ikke geografi. Nå må vi bruke alt vi har lært i pandemien med å være kreative på nett, sier han.
Meisterlin sier at det å finne så mange gode folk å putte på èn geografisk plass ser de at er vanskelig
– Det er viktig for oss at de folkene som jobber for oss har reell kompetanse på det vi jobber med på et høyt nivå, forklarer han.
Filmproduksjon er det store for de og de har jobbet med alt fra Fjordkraft til Nordlaks havfarm, som er verdens største stålkonstruksjon til havs og Trollfjord bredbånd.
– Det er en brannfakkel for oss, nordnorske merkevarer trenger gode nordnorske byråer, ellers blir de svakere i konkurranse med andre. Vi skal fortelle ut fra hvordan historien er, ikke hvordan noen tror det er. Det skjer så mye mer her i nord enn fisk, fjell og kofter, sier han.
Derfor er det viktig å ha et så høyt faglig nivå at de kan fortelle historien på den måten de skal fortelle den på, så selskapene står rustet i den internasjonale konkurransen.
Kontrakten med Iris Salten IKS var ikke det første anbudet de har vunnet, men det har ikke vært mange av de gjennom årene. Rett og slett for de har ikke hatt behov for det.
– Det høres flåsete ut, men det er sant. Vi har vunnet andre konkurranser før, men utover de har vi ikke gjort noe særlig oppsøkende ting. Folk har tatt kontakt med oss, sier han.
Som en konsekvens av de har de ikke mye erfaring med å selge seg inn. Meisterlin forteller om et møte i fjor høst der de møtte en kunde for å presentere hvem de var for å selge seg inn.
– Det var kjempekleint, for vi hadde jo ikke noen presentasjon som sa at «dette er Deadline», sier han.
De er litt kresene på oppdragene de tar på seg. Det er helt bevisst.
– Når du skal holde på folkene her, må man ha en ekstra drive i det vi driver på med. Da må man prøve å få de prosjektene og kundene som de som jobber her synes det er kjekt å jobbe med, sier han.
Har økt bemanningen med fire personer siste året
Som for alle andre var 2020 periodevis et tøffere år enn de hadde sett for seg og midten av mars var preget av krisemøter og et eget koronabudsjett ble laget.
– Fjoråret var ganske bra. På prosjekter som vi ikke skaper selv, så vi faktisk omsetningssrekord, sier han.
Omsetningsmessig endte de litt under de ti millionene det ble omsatt for i 2019. Men for 2021 ser det lyst ut. I tillegg til kontrakten med Iris Salten IKS, har de tegnet flere avtaler med selskaper som de blir totalleverandør for.
– Vi har siden korona kom faktisk økt med til sammen fire personer og vi er veldig optimistiske, men er og veldig spent, sier han.