Elon Musk-krangel setter en stopper for brand safety-initiativet
Brand safety-initiativet GARM settes på pause.
GARM er frivillig cross industry initiativ med formål om å adressere digital sikkerhet.
Det var WFA (World Federation of Advertisers), ANFOs globale moderorganisasjon, som sto bak etableringen i 2019.
Initiativet kom i etterkant av terrorskytingen i Christchurch på New Zealand, hvor terroristen livestreamet angrepet på Facebook.
– I samme periode opplevde vi også flere svært uheldige høyprofilerte saker hvor annonser ble plassert i det vi trygt kan kalle svært uheldige omgivelser. Det er ingen tvil om at den globale selvreguleringen GARM har vært et viktig tiltak som også har oppnådd svært gode resultater, skriver ANFO-sjef Jan Morten Drange på deres egen hjemmeside.
Han fortsetter med å skrive at bakgrunnen for at man nå legger ned arbeidet rundt GARM handler om at X (tidligere Twitter) nylig har stevnet WFA og flere sentrale globale medlemmer i WFA for brudd på amerikanske konkurranseregler.
– X ser på GARM som en ulovlig boikott av X i annonsemarkedet. At flere globale aktører har valgt å ikke annonsere på X etter at Elon Musk kjøpte selskapet er et faktum. Begrunnelsen til disse annonsørene har vært at X ikke gjør nok for å hindre spredning av skadelig innhold, skriver Drange.
Denne stevningen kommer nå i tillegg til en pågående prosess som har foregått en stund mellom GARM og amerikanske myndigheter.
– WFA vil bestride anklagene man er svært uenige i. WFA og GARM mener at man alltid har etterlevd gjeldende konkurranseregler, skriver Drange.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no