– Vi vet at bransjen som helhet langt fra er der man ønsker å være når det gjelder inkludering og mangfold
Vil sjekke status i Norge, men norske markedsførere er trege med å svare.
– Vi vet at bransjen som helhet langt fra er der man ønsker å være når det gjelder inkludering og mangfold.
Det sier Jan Morten Drange i ANFO til KOM24.
– Vi vet at vi mange steder, også i Norge, har utfordringer med manglende mangfold og integrering i kommunikasjonsbransjen, fortsetter han.
Nå skal markedsførere globalt skal finne ut hva som skal til for å skape en mer inkluderende og mangfoldig bransje.
Siden 15. mars har man kunnet delta i et studie. Målet med undersøkelsen er å belyse tilstanden av mangfold og inkludering bransjen. Videre skal undersøkelsen avdekke sentrale DEI-spørsmål, muligheter og prioriterte områder for handling og atferdsendring.
Til slutt skal undersøkelsen spore bransjens endring ved å sammenligne årets tall med Census DEI undersøkelsen fra 2021.
Resultatene blir presentert under reklamefestivalen i Cannes i juni.
Undersøkelsen er initiert av WFA (World Federation of Advertisers) som har med seg flere andre globale organisasjoner i prosjektet.
Det er ANFO som koordinerer arbeidet i Norge.
– Dette er en global undersøkelse hvor hensikten naturlig nok er å sette søkelys på et tema mange dessverre opplever som litt vanskelig. Nemlig manglende inkludering og mangfold. Undersøkelsen gjennomføres i 35 land. Vi ønsker jo at ting skal bli bedre. Da må man også gjøre noe. Det første man kan gjøre er å besvare undersøkelsen, sier Drange.
Han peker på at det er lettere å se løsninger når man har relevant tallmateriale bordet.
– Fakta er et godt utgangspunkt når ting skal diskuteres og løsninger finnes. Denne undersøkelsen gir oss fakta, peker han på.
Men han innrømmer at det har vært dårlig med svar fra Norge så langt.
– Vi ligger noe bak der vi ønsker å ligge når det gjelder svar fra Norge, sier han og har en klar oppfordring til norske markedsførere:
– Vi har alle et felles ansvar for å gjøre bransjen vår enda bedre. Da klarer vi å bruke 10-12 minutter på denne dugnaden. Noen spørsmål er kanskje litt unorske og personlige, men alt foregår i full anonymitet. Det garanterer Kantar som står for globalt feltarbeid og analyse, sier han.
Undersøkelsen er åpen ut april.