Internkommunikasjonen er viktig for Flyr – har egen idéboks på intranettet
– Det er god takhøyde for å komme med ideer og innspill på tvers av avdelingen, sier kommunikasjonsdirektør Anita Svanes.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I desember 2020 ble Braathens nye flyselskap Flyr, lansert. Og et halvt år etter lanseringen ble Anita Svanes ansatt som kommunikasjonsdirektør.
– Internkommunikasjon har fra starten av vært svært viktig for oss. Vi bruker intranettet Fox Net som er et sharepointbasert intranett. Flyr startet opp under pandemien, og internkommunikasjon er svært viktig for oss etter hvert som vi vokser og blir et større selskap. Vi har vokst mye og er allerede mer enn 400 medarbeidere. Det er stort engasjement fra ansatte i flere ulike kanaler, ikke minst med å bidra til internsaker, sier Svanes til KOM24.
Flere allmøter i året
16. juni kunne selskapet feire et år siden de fikk driftstillatelse av Luftfartstilsynet. Selskapets første flyvning var juni måneds siste dag i 2021.
Flyselskapets viktigste kommunikasjonskanal er intranettet, i kombinasjon med teamsgrupper.
– Og for enkelte nyheter i kombinasjon med varslinger på e-post også. Sistnevnte gjerne i forbindelse med nyhetsbrev fra ledelsen.
Flere ganger i året arrangeres det allmøter, samt dialogmøter mellom ledelsen og de ulike avdelingene. En blanding mellom fysiske møter og på teams.
– Vi har også informasjonsskjermer på de ulike kontorstedene våre med oppdateringer, legger Svanes til.
Flat struktur og god takhøyde
Internkommunikasjon hører primært til under kommunikasjonsdirektørens ansvar.
– Med bidrag fra de andre avdelingene under ulike tema eller fagområder. Vi deler det litt etter tema, og avstemmer oss mellom. Vi har en organisasjon med en flat struktur og god takhøyde for å komme med ideer og innspill på tvers av avdelingene, og vi har egen «idéboks» på intranettet vårt.
Selskapet er notert på Euronext Growth og enkelte meldinger som omhandler finansiell informasjon, månedlige trafikktall, informasjon til kvartalsfremleggelse må meldes først til børs.
– Deretter sendes denne informasjonen ut internt og eksternt. I andre tilfeller forsøker vi å først informere internt. Internkommunikasjon er svært viktig som kulturbygger i en oppstartsbedrift, og for at alle skal oppleve å være informert om utvikling og nyheter i selskapet.
Svanes forteller at dette bidrar til å gi motivasjon i selskapet og gir de beste forutsetninger for de ansatte til å gjøre jobben sin og oppleve å bygge selskapet sammen.
– Derfor har kommunikasjon høy prioritet fra ledelsen, og på tvers av organisasjonen.
– Fortsetter som vanlig
Gjennom sommeren kjører de en ordning hvor flere bidrar gjennom ferien for å sikre kapasitet i ferien. I tillegg har de mulighet for ekstern hjelp ved behov, forteller kommunikasjonsdirektøren.
Det er kundesenteret som håndterer alt av informasjon direkte til kundene.
– Dette i forbindelse med eventuelle forsinkelser eller kanselleringer. De får da varsling på SMS eller e-post og oppfølging om blant annet endringsmuligheter, rettigheter rundt endring og refusjon av utgifter.
Hele administrasjonen og kundesenteret holder til på hovedkontoret i Oslo.
– Så vi har korte kommunikasjonslinjer og samarbeider tett om informasjonsbehovene til den daglige driften.
Flyr har ikke endret noen rutiner under flyteknikerstreiken eller den pågående pilotstreiken til SAS-pilotene.
– Nei det har vi ikke. Vi fortsetter som vanlig, og ingenting har endret seg. Det er vanskelig for oss å mene så mye om situasjonen i SAS, men vi har forståelse for at det er utfordrende både for selskapet, de ansatte og passasjerene.