Aker betalte Chuck Norris 1,7 millioner kroner for å stille opp i reklamefilm
– Han gjør ikke så mye kommersielle samarbeid og er kjent for å være «picky».
Denne artikkelen er over to år gammel.
Aker lanserer nå kampanjen «Verdens tøffeste jobb» med actionhelt Chuck Norris i hovedrollen. Sentralt i kampanjen er budskapet om at Aker gruppen, som et nav i norsk industri, har det som trengs for å løse fremtidens energi- og miljøutfordringer.
Det kommer frem i en pressemelding onsdag.
– I Aker utfordrer vi oss selv til å tenke nytt rundt hvordan vi kan løse fremtidens utfordringer, og dette konseptet passet nettopp det budskapet, sier markedsdirektør i Aker Solutions, og prosjektleder for kampanjen på vegne av alle Aker-selskapene, Anja Johansen i meldingen.
- Se filmen lenger ned i saken
Ekte Hollywood-vis
Kampanjefilmen viser actionhelt-fenomenet Chuck Norris som fanger karbon med bare pusten, omdanner sol og vind til energi på ekte Hollywood-vis og bruker karate til å få full kontroll på «big data». Aker mener konseptet som spiller på humor utfordret dem selv til å tenke nytt og kreativt rundt et viktig budskap.
– Humor er et dristig virkemiddel for å få oppmerksomhet, ikke minst når vi snakker om et såpass viktig tema. Vi håper filmen viser at vi ikke er redde for å tenke nytt og at vi står klare til å gyve løs på oppgaver med kreativitet og innovasjonskraft – med et smil om munnen.
ANTI utfordret Aker til å tenke nytt i en byråkonkurranse før sommeren.
– Vi gikk høyt ut i pitchen og ba om en idé som skulle bryte med forventningene og være umulig å ignorere, selv i dagens SoMe-verden. Det var flere spennende konsepter på banen, men for oss ble det Chuck eller ingenting, sier Johansen.
850,000 kroner per dag
– Det var mye spenning knyttet til om han ville være med. Han gjør ikke så mye kommersielle samarbeid og er kjent for å være «picky». Vi nådde agenten hans ganske raskt, la frem idéen, og umiddelbart var det noe Chuck Norris synes var gøyalt. Derfra gikk det ganske fint, det var mye kontraktsnakk som amerikanerne er glad i på forhånd, men så var han egentlig med, sier strategisk rådgiver i ANTI, Torstein Drogseth når KOM24 ringer og legger til:
– Det hjalp oss å ha med Espen Sandberg, som har gjort flere filmer i Hollywood og er et kjent navn i bransjen med på laget. Det var en brekkstang, men det var først og fremst idéen han likte.
Drogseth forteller til KOM24 at honoraret til Norris havnet på 1,7 millioner norske kroner.
– Vi spilte inn med Chuck Norris i Dallas, Texas over to dager. Romsdalsalpene og Akers anlegg huset resten av innspillingen. Det er nivået du må betale for den typen navn.
Lanseres på TV 2
Aker har med jevne mellomrom laget kampanjer med budskap knyttet til industri og problemløsning. Mest kjent er «Nøtteknekkeren», en reklamefilm som vant Gullfisken i 2006.
De kreative lederne i ANTI, Christian Hygen og Per Erik Jarl står bak ideen:
– Når Aker sier ja takk til «verdens tøffeste jobb», var det naturlig å spørre hvem som hadde denne jobben før dem. Ingen er jo tøffere enn Chuck Norris, actionhelten som har oppnådd kultstatus på nettet som umenneskelig barsk. Men selv legender pensjonerer seg, så da var det naturlig å lage et konsept rundt at Aker tar over stafettpinnen.
Filmen er produsert av Motion Blur, med regissør Espen Sandberg og produsentene Nina Lorentzen og Espen Horn.
I meldingen opplyses det om at kampanjen lanseres med en to minutters lang reklamefilm på TV2, før den fortsetter med bred dekning og høyt trykk i analoge, digitale og sosiale kanaler.