Styrker Corporate Communications med ny spisskompetanse
– Vi ser at stadig flere privatpersoner stormer til børsen, og da må vi tenke annerledes rundt hvordan vi kommuniserer, sier konsulenten.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Vi i Corporate Communications spesialiserer oss på finansiell kommunikasjon, og har det siste halvannet året opplevd en boom innenfor dette arbeidsfeltet, forteller managing partner Kaia Tetlie til KOM24.
I 2020 bistod Corporate Communications en tredjedel av selskapene som ble notert på Euronext Growth (tidligere Merkur Market) i løpet av året.
– Vi har satset på kommunikasjon rundt bærekraft og ESG (Environment, Social and Governance) de siste årene, og ser hvor viktig dette er for våre kunder, uavhengig av bransje. Det smelter sammen fagfeltene vi jobber med, fra finans til politikk. Det er interessant å se hvordan virksomheters posisjon og påvirkning på omgivelsene spiller en helt annen rolle i dag enn for bare få år siden, og har blitt avgjørende for eksistens og vekstmuligheter, har Tetlie tidligere uttalt til KOM24.
Selskapets to nyansettelser denne måneden i Anna Dulsrud Mageli og Jonas Sortland Fougner, har begge spesifikk erfaring og kompetanse innen denne type kommunikasjon.
Kampen om oppmerksomhet
Anna Dulsrud Mageli er ansatt som konsulent, og skal arbeide innenfor tjenesteområdene digital kommunikasjon, finansiell kommunikasjon og medierådgivning. Den tidligere journalisten kjente på et behov for å skrive igjen.
– Jeg har tidligere studert journalistikk og under studiene på NHH skrev jeg både for Finansavisen og for nhh.no. Etter å ha jobbet fulltid i et IT-selskap i et år kjente jeg at det begynte å krible i fingrene igjen.
Selskapets tydelige profil innen finansiell kommunikasjon var en medvirkende faktor for Dulsrud Mageli før hun ble en del av Corporate Communication.
– Som siviløkonom kan jeg i alle fall skryte på meg en viss tallforståelse, om ikke annet en interesse for tall. Heldigvis jobber Corporate Communications også tverrfaglig, noe som gir meg mulighet til å dyrke min interesse for politikk, kultur og samfunn. Utover det fikk jeg raskt et svært godt inntrykk av miljøet og folkene som jobber her.
Innenfor hennes tjenesteområdet understreker hun at det å bygge tillit er svært viktig, og ser frem til å takle utfordringene innen denne type kommunikasjon.
– Innen finansiell kommunikasjon må man sørge for å ha godt innhold i flere kanaler i kampen om oppmerksomheten, også i sosiale medier. Ingen hever øyebrynene for en børsnotering lenger, og da gjelder det å være kreativ samtidig som de høye kravene til nøyaktighet må ivaretas. I tillegg ser vi at stadig flere privatpersoner stormer til børsen, og da må vi kanskje tenke litt annerledes rundt hvordan vi kommuniserer. Når denne gruppen er økende, og avhengig av vår informasjon, er det vår oppgave å sørge for at den blir formidlet på en forståelig måte.
Hun har en master i økonomi og administrasjon fra Norges Handelshøyskole med fordypning i Business Analytics.
– Kravet til nøyaktighet er stort
Jonas Sortland Fougner begynte samtidig 9. august sammen med Dulsrud Mageli. Begge er ansatt fordi de har en verdifull spisskompetanse som skal styrke Corporate Communications i fremtiden.
– I studietiden var jeg heldig og fikk jobbe som journalist i Finansavisen, og det vekket interessen for skriving. Etter et par år innen revisjon i BDO, der jeg lærte mye og forbedret regnskaps- og forretningsforståelsen min betraktelig, ønsker jeg fremdeles å være tett på næringslivet og samtidig ivareta skriveinteressen. For en skrive- og tallnerd som meg virker det som denne stillingen passer meg godt. Jeg gleder meg til å gjøre finansielle tall, som for mange høres gørr kjedelig ut, om til engasjerende innhold.
Allerede har han jobbet med et bredt spekter av kunder fra offentlige organisasjoner til børsnoterte selskaper. Hans tjenesteområder vil være finansiell kommunikasjon og strategisk analyse.
– Innenfor finansiell kommunikasjon er det viktig å utrykke seg presist, og ikke minst troverdig. Markedet, det være seg media eller mulige investorer, må ha tro på at selskapet du bistår skal få til det de kommuniserer. I tillegg er det selvfølgelig viktig at man skriver godt og er kreativ. Kravet til nøyaktighet er nok også større innen finansiell kommunikasjon. Da må språket være godt, både på norsk og engelsk, og tallene må være korrekte.
– Og hva er de største utfordringene?
– Det siste året har det vært veldig mange noteringer på Oslo Børs, og det betyr også kamp om oppmerksomheten for selskapene. Nå er ikke en børsnotering i seg selv en stor nyhet lenger. Det er heller ikke gitt at gode tall i seg selv vekker interessen hos media, markedet eller investorene, du må ha en god og interessant historie i tillegg. Finansiell kommunikasjon har hengt etter andre disipliner når det gjelder kreativitet og kanalbruk, men har kommet som et skudd etter. Vi forventer at moderniseringen av disiplinen kommer til å gå enda raskere fremover.
Sortland Fougner har en siviløkonomigrad fra Norges Handelshøyskole der han tok fordypning i finans.