Hun er ny kommunikasjonssjef i VKM
– VKM er litt som bassisten i bandet: Helt nødvendig, men sjelden mest synlig, sier Danielsen.
– I en tid der influensere forteller oss at marshmallows hjelper mot hoste og at 28 kosttilskudd daglig er bra – da trenger vi mer fakta og mindre fiction. Vi trenger å løfte solid forskning og risikovurderinger.
Det sier Anne-Grethe Danielsen, nyansatt kommunikasjonssjef i Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM), før hun fortsetter:
– VKM er litt som bassisten i bandet: Helt nødvendig, men sjelden mest synlig.
Når Mattilsynet eller Miljødirektoratet lurer på om tilsetningsstoffer i mat er trygge, om kunstig søtning er ok eller hva som er god dyrevelferd, da kontakter de VKM.
– Våre eksperter saumfarer forskningen og vurderer risikoen. Dette lener direktoratene seg på når de gir råd, tillatelser og utvikler regelverk. Her ligger det gode saker, og jeg ser fram til å jobbe med å løfte fram fakta, sier hun.
Danielsen kommer fra jobben som fagdirektør for strategisk kommunikasjon i Arkivverket. Hun har tidligere jobbet med kommunikasjon i Arbeids- og velferdsdirektoratet (NAV) og Mattilsynet. Hun har også bakgrunn som journalist, og har blant annet jobbet i Drammens Tidende, Nationen og VG.