Da Anne-Katrine Megård (t.v.) fikk et personlig avslag fra Mari Dahl Andersen i Bennett (t.h.), takket hun dem offentlig. Fredrik Fornes mener eksempelet viser kraften i god kandidatopplevelse.

Fikk nei på jobbsøknad – hyller reklamebyrået offentlig

Et personlig avslag fra Bennett fikk Anne-Katrine Megård til å hylle reklamebyrået på LinkedIn. Nå setter hun ord på noe mange opplever.

Publisert
– Jeg har søkt på jobber hvor jeg vet jeg er kvalifisert, og så får jeg bare et autosvar – eller ingenting. Det er ganske demotiverende, sier Anne-Katrine Megård.

– Det føltes godt å bli møtt på en ordentlig måte, selv om det var et nei.

Etter flere jobbsøknader uten svar eller med automatiske avslag, fikk digital markedsfører Anne-Katrine Megård endelig en tilbakemelding hun satte pris på – fra Bennett Reklamebyrå. Det fikk henne til å dele en offentlig takk på LinkedIn.

– Jeg skrev det en kveld bare for å takke dem. Neste dag hadde det eksplodert. Det er tydelig at mange kjenner seg igjen, sier hun til KOM24. 

(Bennet reklamebyrå har for øvrig gått konkurs etter at denne saken ble laget, red.mrk)

– Å søke jobb er en fulltidsjobb

Inntil nylig jobbet Megård som webredaktør og digital markedsfører i Danske Bank. Siden februar har hun vært uten jobb.

– Å finne seg en ny jobb er jo en fulltidsjobb. Du setter deg inn i hver eneste bedrift, begynner å se for deg selv i rollen – og nesten å planlegge livet rundt den potensielle jobben. Det tar masse energi og masse krefter, sier hun.

Derfor kjentes kontrasten stor da hun fikk et gjennomtenkt og personlig avslag fra Bennett – og i tillegg fikk svar da hun ba om en begrunnelse.

– De svarte ærlig og tydelig. Det gjorde det lettere å gå videre – og ga inntrykk av at de tar søkere på alvor. For meg ble Bennett enda mer attraktiv som arbeidsgiver.

– Det koster så lite

Mari Dahl Andersen i Bennett mener gode avslag bygger relasjon og styrker arbeidsgivermerkevaren.

Digital konsulent Mari Dahl Andersen i Bennett hadde ansvar for rekrutteringen sammen med daglig leder Jan Sverre Roterud.

– Det koster så lite å bruke litt ekstra tid på et skikkelig avslag. Jobbsøking er en sårbar prosess, og folk bruker masse energi på søknader og CV-er, sier Andersen.

Bennett fikk rundt 120 søknader. Selv om det tar tid å gi tilbakemeldinger, mener hun det bør være en del av jobben.

– Jeg skjønner at det koster, og med 120 søkere ville det vært tidkrevende å gi alle en personlig begrunnelse. Men et ordentlig avslag, og en personlig tilbakemelding til dem som ønsker det, det er på sin plass.

– Et strålende eksempel

For Andersen handler det om mer enn høflighet – det er også god merkevarebygging.

– Det handler om å bygge relasjon. Hvis vi gir tilbakemelding på hvorfor de ikke ble valgt, får de mulighet til å utvikle seg. En søker som ikke nådde opp nå, kan være midt i blinken neste gang. Da er det fint om de husker oss som en arbeidsgiver som tok dem på alvor.

Megård håper flere arbeidsgivere tar etter.

– Det krever ikke så mye, men betyr masse for oss som søker. Det er en mulighet til å etterlate et godt inntrykk.

Hun mener det er tydelig at flere har fått med seg budskapene til LinkedIn-ekspert Fredrik Fornes – som holder foredrag og kurs om rekruttering og arbeidsliv.

– Dette er et strålende eksempel på at kandidatopplevelse har en direkte påvirkning på omdømme og merkevare. Du kan skade det om du ikke behandler søkerne med respekt. Men du kan også drive merkevarebygging gjennom å for eksempel gi søkerne gode avslag, sier Fornes til KOM24.

– Det tar litt tid, men du skaffer deg merkevareambassadører som vil snakke varmt om opplevelsen – og kanskje til og med offentlig hylle deg, slik som skjedde med Bennett.

Powered by Labrador CMS