CARE er årets Young Lions briefholder
Årets brief skal sette søkelys på kvinners rett til ansvar over egen økonomi.
– CARE sitt bistandsarbeid har påvirket mange jenter og kvinners liv i lang tid, også her i Norge etter andre verdenskrig. Vi er stolte av å presentere CARE som årets briefholder, med et svært spennende tema som er ulikt noe vi har presentert tidligere i Young Lions, sier Julie Broholm Nielsen, Cannes Lions representant gjennom CAPA Kinoreklame, i en pressemelding.
De første konkurransene vil gå i gang allerede på mandag 22. januar.
I 2024 skal det sendes lag fra seks av syv kategorier, hvor Design utgår.
CARE er en av verdens største bistandsorganisasjoner, og jobber med langsiktig utviklingsarbeid med søkelys på kvinners og jenters rettigheter.
Årets brief vil for mange handle om å skape økonomisk uavhengighet for kvinner.
– Vi setter svært stor pris på at Young Lions gjennom CAPA har valgt oss som briefholder i 2024. CARE jobber hver dag for jenter og kvinners rettigheter og likestilling internasjonalt. Når kvinner får tjene penger, bestemme over egen kropp og bruke sin stemme, har det positive ringvirkninger for hele samfunnet de er en del av. Samtidig ser vi dessverre at motkreftene til dette viktige arbeidet er store, sier Anne Kjersti Kværner, markedssjef i CARE Norge.
– Det er veldig spennende at Norges største kreative talenter nå skal få bryne seg på å kommunisere vårt budskap. Vi håper de kommer med ideer og løsninger som vi kan bruke i fremtiden, for vi trenger økt engasjement og støtte, fortsetter hun.
Nytt for året er at CAPA Kinoreklame og Kreativt Forum vil stå for både Print- og Filmkategorien.
Print har tidligere vært arrangert av Amedia gjennom Gulltusjen. Nå vil Print legge seg inn i Gullblyanten, og være åpen for unge profesjonelle.
Young Lions er verdens største reklamekonkurranse for unge profesjonelle under 30 år.
Konkurransen holdes under Cannes Lions i juni.
Først holdes et norgesmesterskap for å velge hvilke team som blir sendt videre til VM i reklame i Cannes.
Konkurransene holdes av Mediebyråforeningen for Media, INMA for Digital, ANFO for Marketer, Abelia for PR, og Kreativt Forum sammen med CAPA for Film og Print.