Apriil-duoen håper de inspirerer unge løver utenfor Oslo
Fredag morgen blir det kjent om filmteamet fra Bergen stikker av med seieren i Young Lions Film.
Grytidlig lørdag morgen satt Alek Pérez og Martin Abbedissen Fauskanger, seg på flyet i retning Nice og Cannes Lions. Apriil-duoen er Norges Young Lions håp i klassen film.
– Vi starter oppholdet med to litt rolige dager i solen før konkurransen starter, forteller de til KOM24.
Mandag fikk de briefen og da var det fullt kjør og fokus på oppgaven.
– Når filmen er levert vil vi prøve å få med oss mest mulig foredrag, sjekke ut vinnerjobber i kjelleren og diverse goder som festivalpasset gir oss tilgang på.
Det er Kreativt Forum som sponser Film, og CAPA som koordinerer og tilrettelegger.
Typisk norsk å være god
I film har hvert lag 48 timer på å lage en film på maks 60 sekunder ut ifra briefen. Vinneren annonseres fredag.
– Vi har god tro på egne ferdigheter og samarbeidet mellom oss som team. Så vi føler absolutt at vinnersjansen er der, selv om det er mange dyktige kreative mennesker der.
De ser på nasjoner som blant andre USA, Brasil og Japan som tøffe konkurrenter.
– Det er kanskje vanskeligere å kvalifisere seg i den nasjonale konkurransen om man representerer de største nasjonene, fordi da er det kanskje tusenvis av kreative mennesker om beinet, sammenlignet med lille Norge. Men så er det jo noe i «det er typisk norsk å være god».
Pérez er en fersk ung løve og er med for aller første gang. Fauskanger derimot har representer Norge tidligere, men da i Print-klassen, tilbake i 2019. Han vant Gulltusjen sammen med Mateus Porto.
– Hvilke forventninger har dere til konkurransen?
– God læring, deling av erfaringer fra andre land. Høyt nivå, fullt kjør, frustrasjon, og forhåpentligvis glede når vinneren kåres.
Det er bare én ting de gruer seg til.
– Å se hvilke foredrag eller eventer vi går glipp av under konkurranse.
Den gjeveste konkurransen
Så langt har ett foredrag pekt seg ut.
– B-Reel har et foredrag sammen med The north Face som handler om hvordan byrå og kunde sammen har tatt en større risiko på kreative løsninger og løftet merkevaren kreativt og økonomisk. Det virker veldig interessant. Ellers har vi ikke klart å komme oss gjennom hele programmet ennå, men vi finner nok mye annen snadder.
Pérez jobber til daglig som Director of Photography og Fauskanger er kreatør og AD. For dem betyr det mye å representere Norge i Young Lions.
– Spesielt for oss som jobber i Bergen. Det er vel kanskje første gang Norge stiller med et team som ikke jobber i Oslo. Så vi håper at vår deltakelse vil inspirere fremtidige unge løver til å vurdere å jobbe utenfor hovedstaden også.
De har stor forståelse for at flere norske byråer ikke har prioritert å reise nedover i år.
– I vår bransje finnes det flere titalls internasjonale konkurranser. Det å reise og delta på alle sammen ville gjort flere byråer konkurs. For vår del handler det om å delta i flest mulig konkurranser, men Cannes er jo den gjeveste av de alle. Dette er «VM», så vi håper Cannes Lions fortsatt står høyt i Norge, slik at vi kan strekke oss etter de aller beste jobbene.