
Rekord-påmelding: – Vi er overveldet!
Anne-Lise Mørch von der Fehr kan smile for over 600 påmeldte til Kommunikasjonsdagen.
– Så langt tilbake som vi har tall, er dette helt klart ny rekord i antall påmeldte, sier Anne-Lise Mørch von der Fehr.
Samtidig som hun snakker i telefonen med KOM24, diskuterer lederen i Kommunikasjonsforeningen med kollega Heming Welde Thorbjørnsen.
– Hvor langt tilbake var det, igjen?
– 2000, svarer Thorbjørnsen.
Den moderne Kommunikasjonsforeningen oppsto for 25 år siden, da Norsk forening for Informasjon og Samfunnskontakt (FOI) og Informasjonsforeningen slo seg sammen.
Sistnevnte hadde et lignende arrangement som de begynte med på 80-tallet, opplyser Mørch von der Fehr.
Utvidet fristen
Kommunikasjonsdagen er 2. april på Radisson BLU Plaza Hotel i Oslo. Over 500 møter opp fysisk, mens et hundretall er ventet å delta på nett.
Til sammenligning var det litt over 400 deltagere totalt i 2024.
– Vi er ganske overveldet. Det er mange som jobber med kommunikasjon, og vi har prøvd å henvende oss til både privat og offentlig sektor. Jeg tror rett og slett vi har fått til å lage et veldig bra program, som inneholder noe for alle og enhver, sier Mørch von der Fehr.
Fristen for å melde seg på var opprinnelig 18. mars. Den måtte de utsette til 20. mars, på grunn av den store interessen.
– Vi har 14 fagområder som vi skal levere på. Vi klarer ikke å klemme inn alle 14 på én konferanse, men vi kommer til å snakke om KI, omdømme og sosiale medier for å nevne noe.
– I tillegg skal vi snakke om hvordan man når ut med et budskap, når det ikke lenger er nok med et presseoppslag i VG eller på NRK.
Møteplass
Selv om kommunikasjonsfolk som jobber i det private har en del til felles med de som er i det offentlige, mener Mørch von der Fehr at de også er forskjellige.
– De to gruppene har litt ulike mandater. Jobber du i det private, har du kanskje litt tydeligere virksomhetsmål som du skal nå. Der har du også ofte en markedsavdeling, noe som er en stor og tydelig forskjell.
Hun tror Kommunikasjonsdagen er viktig for folk i bransjen, av flere grunner.
– Det aller viktigste er jo faglig påfyll. Men det er også det at man får møte andre i bransjen. Folk knytter kontakter og møter tidligere kollegaer. Journalistene har SKUP og Nordiske Mediedager, mens vi har denne dagen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no