Bergensbyrå sikret seg kontrakt med Jernbanedirektoratet på 10 millioner kroner
– En uhyre spennende kunde å samarbeide med.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Denne uken kommer første utgaven av Jernbanemagasinet i 2021 og denne gangen har Jernbanedirektoratet et helt nytt byrå å leke sammen med.
For like før jul ble det klart at det er Bodoni AS i Bergen som vant kontrakten om å produsere Jernbanemagasinet. Kontrakten er på to år og det er opsjon på ett pluss ett år.
– Vi er kjempetilfreds med å ha vunnet kontrakten og synes dette er veldig kjekt, sier daglig leder i byrået, Bjarte J. Hordnes til KOM24.
– Svært viktig
Kontrakten de har vunnet har en verdi på ti millioner kroner pluss moms.
– Det å få et direktorat med lokasjon i Oslo som kunde er svært viktig i forhold til det vi gjør ved avdelingen vår i Oslo, sier Hordnes.
For til tross for at Bodoni AS har hovedkontor i Bergen, har de et avdelingskontor i hovedstaden også.
Hordnes kaller selskapet sitt for en aktør som tar var på kundens identitet og kommunikasjonsbudskap. De er 60 ansatte, der ti er designere og så har de en del prosjektledere og kunderrådgivere som står for innhold og design. I tillegg til det har de og en produksjonsdel som arbeider med ulike produkt i storformat og ulike trykkeriprodukt.
Han sier at de opplevde 2020 som et tøft år.
– Det var ikke så mange kunder som hadde noe å kommunisere ut, sier han. Derfor ser de på kontrakten med Jernbanedirektoratet som stor og viktig for dem.
– Kjekt når det ikke bare er pris
– I koronaåret 2020 omsatte vi for 93 millioner kroner, da sier det seg selv at i den settingen er det en stor og viktig kontrakt, sier han.
Jernbanemagasinet utgis av Jernbanedirektoratet og fungerer som et sektormagasin og dekker alle sider av jernbanen. Bodoni AS skal nå produsere magasinet på papir, og publisere stoff i den digitale utgaven. De skal og hjelpe Jernbanedirektoratet med strategisk rådgivning innen bruk av sosiale medier og nyhetsbrev.
Bodoni kommer til å ha tre personer som jobber fast med magasinet, men i oppstartsfasen har de vært syv personer på det meste.
Det var tre selskaper som var med og kjempet om kontrakten. Pris var vektet 30 prosent og kvalitet var vektet med 70 prosent.
– Det er alltid kjekt å vinne en konkurranse når det ikke bare er pris, men også kvalitet du blir vektet på, sier han.
Hordnes sier de ble evaluert ganske hardt, men kaller Jernbanedirektoratet for utrolig proffe.
– De stiller veldig store krav, men etter vårt syn, veldig rette krav, sier han.
Anne Wennberg er redaktør for Jernbanemagasinet og var med i anbudsprosessen. Hun vil ikke gå inn på detaljer om forskjellen mellom partene som var med i finaleheatet, men hun forteller at de aktuelle kandidatene måtte løse en oppgave.
Blir mer aktive i sosiale medier
Til denne ukens første utgave sammen med Bodoni har de gjort noen grep med designet.
– Det er ikke snakk om noen total redesign, men det er noen oppfriskende grep og vi kommer til å endre nettutgaven, sier Wennberg, som mener det har vært naturlig å vente med å ta noen grep til anbudskonkurransen var avgjort.
– Vi kommer og til å bruke sosiale medier i større grad enn det som gjort tidligere. Jeg har vært redaktør i noen måneder, så dette er min måte å fornye oss på, sier Wennberg.