SOMMERPRATEN:
Annemarte drømmer om Hellas i sommer – må ta til takke med Bergen
Men, det er aldri feil å tilbringe litt kvalitetstid med familien.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det Annemarte Norevik, PR-rådgiver i Trigger, som svarer i Sommerpraten.
– Hva skal du gjøre i sommer?
– Jeg drømmer jo om mitt favoritt-ferieland, Hellas. Men i år holder vi oss heller i Norge og passer på hun som er “made in Greece” 2022. Jeg er sammen med en bergenser, så det blir nok en biltur til Bergen, og så videre til nydelige Norevik i Sogn. Der håper jeg å hoppe i fjorden, dra inn noen makrell, og ellers sitte ute i sommernatta og skravle med familien.
– Hva er ditt beste sommerminne?
– Det må være sommeren jeg var 16 år, på Onsakervika-stranda hjemme i Hole. Det var «the place to be»! Jeg var knallbrun etter to uker i Hellas, hadde fått meg en dritkul bikini, og på stranda krydde det av kjekke gutter. Venninene mine og jeg spradet rundt, fråtset i cheeseburger, is og snop fra kiosken og leste siste nytt fra Hollywood i sladreblader. Noen ganger måtte jeg sykle videre til vakt på kroa Vertshuset på Vik. En gang fikk jeg skikkelig kjeft for at skjorta mi ikke så ut etter å ha ligget sammenkrølla i veska på stranda. Men det var så verdt det.
– Favoritt-is gjennom tidene?
– Kjempe Yes! Og den kom tilbake på markedet i fjor. Det ble et kjempe-yes fra meg for å si det sånn.
– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden
– Vanskelig, for jeg synes det er så mange talenter! Men jeg vil trekke frem tidligere Trigger-kollega Gaute Haaversen-Westhassel, som nå er PR og kommunikasjonssjef i Tibber. Han har en utrolig evne til å levere når det koker, og er knallstødig på alt fra strategi, til tekst og krisehåndtering.
– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– Det må være kampanjen til Mækkern! Alle vet at det er stressende å jobbe på McDonald’s, så hvorfor late som noe annet? Synes det er kjempekult at de heller fremhever de positive sidene ved stressmestring. For det gir faktisk en skikkelig god følelse når køen er endeløs, men du har full kontroll og slår inn hamburger-bestillinger på løpende bånd. Vaktene på Vertshuset ga i alle fall meg både verdifull arbeidserfaring og livserfaring.
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– En praksisplass er gull verdt, og kan være veien til fast jobb. Så bruk denne tiden godt, vær proaktiv og vis at du står på. Men, ikke bli lei deg om praksisen ikke blir en innertier. Den er en mulighet til å teste hva du liker - og ikke liker. Generelt tror jeg det er lurt å vise at du er fleksibel og flittig. Ellers ville jeg kanskje ikke kommet rett fra stranda med krøllete skjorte.
– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?
– Sommerhytta! Og jeg skulle hatt med mamma, for hun er veldig handy og kreativ. Selv om vi ikke hadde vunnet, hadde jeg digget all erfaringen og opplevelsen. Sommerhytta er uten tvil mitt favorittprogram, og det ble bare enda bedre med Cathrine Fossum som programleder.