Twitter Blue skal gi flere fordeler enn bare verifiseringsmerket.

Nå er Twitter Blue tilgjengelig i Norge

Gir flere redigeringsmuligheter for en snau hundrelapp i måneden – men bare hvis du kjøper tilgang fra nett.

Publisert

Twitter Blue var en viktig del av Elon Musks plan for å gjøre Twitter lønnsomt og mindre avhengig av annonseinntekter. Med kun 300,000 abonnenter er ikke Twitter Blue noen melkeku for Musk ennå, men nå blir abonnementet tilgjengelig i hele verden. Det betyr at også norske brukere endelig kan kjøpe det blå verifiseringsmerket.

Dyrere fra app

Twitter Blue gir en rekke andre fordeler enn verifiseringsmerket. Muligheten til å redigere tweets i inntil 30 minutter etter at de er postet er nok blant de mest populære fordelene. En Tweet kan være på hele 4,000 tegn om du har Twitter Blue, mot bare 280 tegn for andre brukere. (Til sammenligning er denne artikkelen er 2,389 tegn lang.)

Videoer kan være på inntil 60 minutter og i full HD-oppløsning, og du kan fortsatt bruke to-faktor autentisering med SMS. Twitter Blue-abonnementet gir deg også mulighet til å tilpasse appen med bokmerker, ulike temaer, tilpasset navigasjon og ikoner. En egen lesemodus skal gjøre det enklere å lese lange Twitter-tråder.

For norske brukere koster Twitter Blue 83 kroner per måned, eller 870 kroner per år (72,50 kroner per måned). Det gjelder imidlertid kun hvis du kjøper på nett. Kjøper du Twitter Blue fra en av mobilappene må du ut med 115 kroner per måned eller 1 200 kroner per år. Du finner Twitter Blue på menyen i appen.

Ingen spor av annonsekroner

Flere av funksjonene som skulle være en del av Twitter Blue lar imidlertid vente på seg. Færre annonser og prioritet i feeden er blitt lovet siden Twitter Blue ble lansert i fjor høst, men de er fortsatt merket med «Kommer snart».

I begynnelsen av februar lovet Elon Musk at Twitter skulle begynne å dele annonseinntekter med Twitter Blue-abonnenter. Hvis en sponset tweet blir vist i diskusjonstråden under en av dine tweets, skal du få en liten bit av inntekten fra annonsen. Halvannen måned senere har ingen journalister klart å finne spor av at noen har mottatt så mye som en krone, og inntektsdelingen er ikke nevnt med et ord i Twitters dokumentasjon.

Twitter åpnet også for at offentlige virksomheter, statsoverhoder og monarker, nasjonale politikere og organisasjoner kan søke om å få et grått verifiseringsmerke. I motsetning til det gullfargede verifiseringsmerket for bedrifter, som visstnok skal koste 1,000 dollar per måned, er det grå merket gratis.

Powered by Labrador CMS