Erik sin ide ble så populær at kunden måtte ansette flere
For ti år siden jobbet Erik i Frankfurt. Torsdag kom han tilbake og sikret seg en In2Sabre.
(Frankfurt): – Printannonsen vi vant med nå er en del av en større kampanje, men etter at den sto på trykk første gang så kom det så mange telefonhenvendelser at de måtte ansette en til for å svare på alle telefonene som kom inn.
Det forteller Erik Lysø til KOM24.
Han er seniorkreatør i GK og var torsdag på plass i Frankfurt for å hente hjem ett gull i In2Sabre, som er en sidekonkurranse til SABRE Awards og hedrer jobber som er gode på innovasjon og innsikt.
Totalt ble det tre norske gull og sju diplomer til norske byrå.
Fabrikk
Geelmuyden Kieses gull kom i klassen Emerging Sector Campaign.
Byrået, som har fem shortlist-plasser i hovedkonkurransen, fikk og tre diplom i IN2Sabre.
For Lysø er dette en retur til byen som var hans hjem for ti år siden. Da jobbet han i Ogilvy.
– Opprinnelig var planen å dra på en turne, egentlig på litt odde steder. Det begynte i Romania og jeg jobbet der i ti måneder, så dro jeg til Frankfurt, forteller han.
I den tyske finanshovedstaden fikk han seg et sjokk. Her var tolv timers dager seks dager i uka standard.
– Det var en fabrikk og etter ni måneder så var «det drit i hele greia, nå skal jeg hjem». Jeg var sliten rett og slett, så jeg dro hjem til Norge, sier han.
Turen denne uken er hans første tur tilbake etter ti år.
I Norge har han jobbet i en rekke byrå siden han kom hjem, inkludert i GK. Han var en tur innom Apriil Reklame før han kom tilbake til GK.
Kampanjen de vant pris for var om kvinnehelse og for en klinikk som ville utvide og hjelpe kvinner som ikke blir sett og hørt i helsevesenet.
Trojansk hest
– Ideen selger på en provoserende måte. Det ser ut som om det står kvinner bare syter, men når du bretter den ut får du en fullstendig setning med det motsatte, forklarer Lysø.
Annonsen sto på trykk i magasiner som KK og Tara, typiske kvinnemagasiner man finner på typiske venteværelser hos fastleger rundt om i landet.
– Så det var nesten en liten trojansk hest, for det var de kvinnene vi ville nå, sier han.
Det skulle ikke være en løp og kjøp-idé, men være merkevarebyggende.
– Så det har truffet ett eller annet. det er kult, sier han.
– Det var vel på et tidspunkt at de stoppet å kjøre den mer for det var fullt hos dem og de kunne ikke ta imot flere pasienter, sier Trygve Tønnesen.
I tillegg til gullet sikret GK seg diplom i klassen Data in Campaign Planning and Development for Stories of Succession som de gjorde for Yara International, sammen med Copenhagen Film Company. De fikk og diplom i klassen Illustrations + Photography for Everyone Needs an Auditor Once in a While som de gjorde for Revisorforeningen samt for Don't Expect Too Much From A Waffle, som de gjorde for Arbeidstilsynet i klassen Digital Marketing/Advertising.
Trigger stakk av med to gull i IN2Sabre og PR-operatørene sikret seg to diplomer i denne konkurransen.