Ingen av disse barna kommer noen gang til å bli journalist
MBL bruker KI-genererte bilder av barn i annonsekampanje, men har ikke merket kampanjen.
– Bilder av barn er veldig vanskelig generelt sett. Jeg liker ikke å bruke gamle bilder av barn. Men jeg skal ikke unnskylde at de ikke er merket.
Det sier Veslemøy Rysstad i Mediekompasset og informasjonsrådgiver i Mediebedriftenes Landsforening til KOM24.
I vinter har de kjørt en annonsekampanje i norske medier der de reklamerer for sitt eget program juniorjournalisten. Der har de bilde av ti barn med tittelen blir en av disse journalist?
Det korte svaret er nei.
Årsaken til det er at alle barna er generert ved hjelp av kunstig intelligens.
Det bekrefter Rysstad.
– Det gjør annonsen mer tidløs, for det er ganske vanskelig å bruke bilder av barn om igjen, sier hun.
– Men hvorfor er de ikke merket?
– Er den ikke det? Det burde den verdt, det er jeg enig i, sier hun.
Rysstad sier hun ikke har oversikt over hvor mange aviser annonsen har vært på trykk i eller hvor mange ganger den har vært publisert.
Men kampanjen har gått siden før sommeren 2023.
Bildene er kjøpt inn fra en designer. Rysstad sier at hun har godkjent annonsen og at den er godkjent av toppledelsen i Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
Hun sier at alt de gjør er for bransjen og for å fremme de redaktørstyrte mediene.
– Jeg er veldig stolt av det verktøyet de reklamerer for, men så er jeg ikke så stolt over at bildene ikke er merket. Det er en bommert, sier hun.
Første gang KOM24 snakker med henne, sier Rysstad at hun er usikker på om de kommer til å stoppe annonsen men at de i alle fall skal få merket den.
Seinere ringer hun oss og har nyheter.
– Vi har laget en ny kampanje og har erstattet denne, sier hun og forteller at den er sendt til avisene før helgen.
Disse annonsene ble kjent i kjølvannet av Sparebank1 Østlandet sin reklamekampanje med «Harald» i hovedrollen.
Banken kunne fortelle om Harald (29) som tjener penger uten å løfte en finger.
Problemet er bare at Harald ikke eksisterer, han er et bilde generert med kunstig intelligens.
– Kampanjen samsvarer ikke med bankens verdier. Vi er opptatt av å bygge tillit og være troverdige i alt vi kommuniserer skrev da Siv Stenseth, konserndirektør kommunikasjon i en e-post til KOM24.